COL·LEGI LA SALLE. MANLLEU

TRENTA-U 8'S

Nivell educatiu: 4t d'Educació Secundària
Docents implicats: Judit Serra.
Assessorament: Mia Guiteres, amb la col·laboració de Toni Garcia.

Treballem forma i composició a través de la geometria per arribar a plasmar el concepte del buit. Hem començat observant, valorant les creus celtes i descobrint una organització geomètrica. Aquestes ens han permès treballar l’abstracció geomètrica, interessant-nos sobretot per les línies essencials de la figura representada i reduint-les a esquemes geomètrics. També treballem l’horror vacui (horror al buit), tenint en compte l’espai a partir dels conceptes duals com buit-ple, positiu-negatiu, blanc-negre...

Després de tenir clara la idea, els alumnes realitzen possibles propostes de creu o medalló. Amb els estris de dibuix tècnic, han passat a tinta la seva obra. A partir d’aquí s’han organitzat per parelles fusionant dues obres en una. Una vegada tenien clara la nova proposta unida, els alumnes han anat més enllà creant un positiu-negatiu, parant molta atenció al concepte de buit com a línia no pintada.

El gravat en linòleum és una de les tècniques utilitzades per crear una nova forma d’expressió. Els alumnes s’endinsen en el món del gravat i l’estampació com a noves tècniques artístiques. L’objectiu és treballar amb la planxa una mateixa forma però mantenint aquesta dualitat. Traslladem els dibuixos realitzats anteriorment a la matriu buidant el material; el relleu serà la part impresa en el paper i el buit serà el blanc.

Finalment, aprofitant les matrius de les planxes de linòleum es treballa una altra tècnica d’estampació, el gofrat. Estampem les matrius sense entintar per tal de crear la imatge només en relleu, és a dir, estampes blanques. Totes les incisions i traces aprofundides en la matriu són relleus en l’estampació.

Així doncs, es treballa el concepte del buit de forma conceptual i procedimental. A partir d’unes formes geomètriques s’aconsegueix un traçat molt expressiu.

AE05 LaSalle 01br
AE05 LaSalle 02br