• Inici
  • QUÈ ÉS
  • EDICIÓ ACTUAL

EDICIÓ ACTUAL

Art i Escola 10 | JOC | 2020 - 2021

ART I ESCOLA 10
JOC

El curs escolar 2020-21 es veu fortament condicionat per la situació derivada de la pandèmia del COVID-19. Al mateix temps, és el 10è aniversari d’Art i Escola i es vol fer un reconeixement a totes les persones, escoles i projectes que han format part del programa al llarg de la seva trajectòria. En aquest context, la temàtica proposada és El Joc.

> Com es pot treballar aquesta temàtica? Alguns referents artístics

> Tota la informació de la convocatòria actual i el calendari AE10

En aquesta edició es realitzen 23 projectes per part de 23 centres educatius. D’aquests centres 18 són d’Osona, 3 del Ripollès, 1 del Moianès i 1 del Solsonès.

Els centres educatius que participen en l’edició Art i Escola 10 són:

Esc. Andersen, Vic – Esc. Anton Busquets i Punset, Calders (ZER Moianès) - Ins. Antoni Pous i Argila, Manlleu – Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic – Esc. Dr. Joaquim Salarich, Vic – Esc. Dr. Ramon Suriñach, Ripoll – C. El Roser, Sant Julià de Vilatorta – Esc. El Vinyet, Solsona – Ins. de Gurb – Esc. L’Agullola, Rupit i Pruit – EB La Pitota, Prats de Lluçanès – Ins. La Plana, Vic – C. Sagrat Cor de Jesús, Vic – C. La Salle, Manlleu – C. Mare de Déu de la Gleva, Masies de Voltregà – Institut-Escola Mestre Andreu, Sant Joan de les Abadesses – Ins. Miquel Martí i Pol, Roda de Ter – C. Sant Miquel dels Sants, Vic – Esc. Segimon Comas, Sant Quirze de Besora – Esc. Tomàs Raguer, Ripoll – Ins. de Tona – C. Vedruna-Escorial, Vic.

Enguany, el programa del Vallès Oriental, coordinat per l’Associació Cultural de Granollers, ha tingut 5 inscripcions:

Institut El Vern, Lliçà d’Amunt – Escola Ginebró, Llinars – Institut Lauro, Les Franqueses del Vallès - L’Escola Marta Estrada, Granollers – Escola Mestres Muntanya, Granollers.


QUÈ ÉS ART I ESCOLA?

ART i ESCOLA
és un programa que té com a fita promoure i posar en valor la presència de l’art a les escoles.

Està impulsat per ACVIC Centre d’Arts Contemporànies i el Centre de Recursos Pedagògics d’Osona, i hi col·laboren persones de les següents entitats i institucions:  l’Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic, l'Escola d'Art de Torelló, H. Associació per a les Arts Contemporànies, Katakrak, Pakdart, la Universitat de Vic i persones a títol individual. Es desenvolupa conjuntament amb els centres d’educació infantil, primària i secundària que, cada curs, s’hi adhereixen.

És per tant una iniciativa que estableix una xarxa de col·laboracions entre diferents institucions que treballen des de l’àmbit de l’art i l'educació, conjuntament amb centres educatius.

Parteix de la premissa que l'educació és part de la producció cultural i que l'art, entès des de la seva multiplicitat de formes contemporànies, pot proporcionar diverses eines útils per revitalitzar accions educatives.

Les persones que formen part de l’equip de treball estan vinculades a les institucions impulsores, i s’encarreguen de definir les línies globals del programa, així com assessorar sobre els continguts i la metodologia a les escoles que s’hi adhereixen. A l'inici de cada curs es fa una convocatòria per a participar-hi.

ART i ESCOLA vol fomentar processos col·laboratius, conèixer el que s'està fent a les escoles en relació amb les arts, compartir-ho, contaminar els plantejaments i les metodologies entre els implicats, i portar a l'escola elements que formen part dels debats culturals actuals. En aquest cas les arts no són les manualitats, són un instrument articulador.

Objectius

• promoure i donar valor a la presència de l’art a l’escola.
• donar suport als docents per desenvolupar projectes transversals, mostrar i difondre els treballs que es realitzen a partir d’un eix temàtic comú.
• establir una xarxa de col·laboracions entre diferents entitats de l’àmbit de les arts i l’educació.
• compartir recursos, metodologies i mecanismes d’avaluació, mitjançant la relació entre pràctiques artístiques contemporànies i pedagogia.
• donar visibilitat als projectes i treballs que es realitzin en els centres educatius .

Temàtica, durada i estructura del projecte

En cada edició es proposa un tema prou ampli perquè es pugui treballar de forma interdisciplinària, des d’àmbits com les ciències socials, ciències naturals, educació visual i plàstica, tecnologia, matemàtiques, informàtica...

Es pot utilitzar qualsevol mitjà: vídeo, fotografia, pintura, dibuix, escultura, instal·lació, acció… i en relació també amb altres arts com publicitat i disseny, noves tecnologies de la imatge, cinema, arquitectura, teatre, etc.

Els temes de les diferents edicions d'Art i Escola han sigut l'entorn, el temps, la xarxa, la llum, el buit, el caos, el Tabú, el Refugi, la Ficció. L'edició 2020-2021 treballarà entorn al Joc.

Qui i com hi pot participar

A inicis del curs escolar s’obre la convocatòria; hi pot participar tot el personal docent d’educació infantil, primària i el professorat secundària. Es pot participar com a centre educatiu, a nivell de cicle o com a grup classe.

Període d'inscripció: Fins el 17 de setembre de 2020.
Per consultes sobre les inscripcions podeu contactar amb el Centre de Recursos Pedagògics d'Osona.

Temporització

El professorat participant és qui decideix el temps de dedicació al projecte amb l’alumnat. La proposta ha de tenir una mínima durada per poder plantejar un treball coherent. El procés de treball ha d’incloure una metodologia, uns referents i un resultat final per mostrar-se.

Els projectes han d’estar acabats abans de Setmana Santa.

Assessorament

Es compta amb l’assessorament voluntari de persones especialitzades amb l'art i la pedagogia artística, relacionades amb diverses entitats i institucions:
> veure equip

Tasca de l’assessor

• Els assessors es reuniran periòdicament amb l’equip dels centres educatius. Faràn 3 tutories col·lectives.
• En funció de les necessitats de l’escola i si ho considera oportú, serà aquesta qui contacti amb l’assessor durant el procés per possibles consultes.
• Es tracta d’un assessorament de processos metodològics dirigits als professors no als alumnes.

Mostra del procés de treball

a) Espai de comunicació on els alumnes explicaran com han portat a terme el projecte.
b) Exposició del procés de treball i dels resultats a ACVic Centre d’Arts Contemporànies.
c) Jornada d’intercanvi entre el professorat participant, amb l’objectiu de conèixer i compartir diferent maneres de treballar, enriquint així la pràctica educativa.
d) la pàgina web d'Art i Escola inclou la documentació gràfica de cada projecte aportada per part dels centres educatius participants.

caixalogos ae07 horitzontal
© 2011 ART I ESCOLA
Tots els continguts han estat elaborats per les institucions, escoles i persones participants a ART i ESCOLA
Web realitzat per ACVic Centre Arts Contemporànies