ESCOLA EL ROURE GROS. SANTA EULÀLIA DE RIUPRIMER
ENXARXATS
Etapa educativa: Educació Infantil
Docents implicats: Pilar Trabal, Glòria Mora i Ave Vallejo
Assessorament: ACVic - Bruna Dinarès i Ramon Parramon
Alumnes que hi participen: 18 alumnes
Amb la col·laboració de: Mireia Paret i Titos Piguellem
Vam començar per recollir el que els suggeria la paraula "xarxa":
És una cosa que tenen les porteries i que també és per reforçar (Zoe, 4 anys). Quan vol passar la xarxa la pilota torna al camp (Joel, 6 anys). Hi ha teles que porten forats, com una xarxa (Àlex, 4 anys). Un caçapapallones també té una xarxa (Joel). Xarxa és més d'una corda (Galdric, 4 anys). Les xarxes es poden fer amb cordes (Pep, 5 anys). Sona...xxx, la lletra també sembla una xarxa (Galdric). Amb cintes també podem fer-ne (Nela, 4 anys). L'hamaca també té xarxa (Nela). En Pelut i l'Aló tenen xarxes (Pep, 5 anys). Els pescadors?... (Pep).
Un cop compartides les primeres impressions, vam agafar les màquines de fotografiar i vam sortir a buscar “xarxes” pel poble.
Vam observar junts les fotografies i vam decidir quines volíem treballar: van voler fer una porteria de futbol, també van voler aprendre de fer mitja ( la Mireia -que en aquell moment estava de pràctiques- ens en va ensenyar), un teixit amb cintes de colors, una teranyina i una xarxa amb llanes de colors. I tenim previst veure com es fan els cistells, una àvia de l'escola en sap fer.
Finalment hem fet un quadre que recull tot el que hem treballat.
EMOCIONS I ART
Etapa educativa: Educació Primària. Cicle Inicial
Docents implicats: Marisa Puntí i Marta Sanglas
Assessorament: ACVic - Bruna Dinarès i Ramon Parramon
Alumnes que hi participen: 36 alumnes
Cada nen i nena és únic i diferent. Però com és cada nen i cada nena? Per què actuem i ens relacionem amb els altres d'una manera determinada? Com afecten les emocions en les relacions amb els altres? Donar respostes a aquestes preguntes ha estat l'objectiu del nostre treball.
Els contes són l'eina i motivació que hem aprofitat per tractar les emocions (alegria, tristesa, por, calma, ràbia, fúria...) El monstruo de colores ( Annallenase), Vegetal como sientes (Tuscania editorial).
Els jocs de relació entre nosaltres també han estat presents dia a dia. A partir de diverses pintures, hem observat com es representen les emocions en obres concretes d'autors com Picasso, Edvard Munch, Claude Monet, Gustav Klimt, Andy Warhol o Georges Seurat.
Cada nen i nena ha portat una capsa de cartró, l'ha personalitzat i modificat convertint-la en una peça única com si es tractés d'una obra d'art. Amb les 36 capses hem creat una escultura modular que podia prendre formes variables.
Entre tots també hem construït un element volumètric amb barnilles de ferro ajuntades amb fang pels punts d'intersecció. Totes estan unides, totes necessiten de les altres, com nosaltres, i entre elles fan una xarxa. Cada nen i nena, en l'estructura, hi penja una targeta identificadora de les seves i pròpies emocions. L'estructura ens representa, tots hi som, tots ens hi sentim identificats i representats.
XARXES HUMANES
Etapa educativa: Educació Primària. Cicle Mitjà.
Docents implicats: Babina Tantina, Cristina Generó i Dani Mallol
Assessorament: ACVic - Bruna Dinarès i Ramon Parramon
Alumnes que hi participen: 40 alumnes
Amb la col·laboració de: Mercè Iglesias, Pep Ricart, Marc Serra i Lluís Amorós
Durant una visita al MEAM (Museu Europeu d'Art Modern), vam poder observar diverses i variades escultures, dibuixos, retrats... en relació a la figura humana. Uns dies després, a l’escola va venir la Mercè Iglesias i en Marc Serra a ajudar-nos a comprendre com poder fer escultura i dibuix tenint en compte les proporcions del nostre cos. Vam poder crear escultures amb fang i representar figures humanes sobre paper. Un altre dia, vam decidir anar a veure l’exposició de l’escultor Pep Ricart i a l’escola d’Art I Superior de Disseny de Vic a visitar el taller de forja i fosa. Tot veient el forn del taller, la Mercè ens va explicar com couria les nostres figures. En altres moments, vam analitzar com representaven la figura humana artistes com Giacometti, Llimona, Rodin o Miquel Blai. També vam parlar de la perspectiva que pot tenir un cos en volum, tot observant les escultures fetes amb fang. Després d’una sortida al rieral, ens vam adonar que si ens agafàvem de les mans uns amb els altres es formava una xarxa! Vam parlar i debatre sobre què representava per nosaltres una xarxa, descobrint que podíem fer càlculs utilitzant-ne els punts d’intersecció. Entre tots vam crear una xarxa humana tot analitzant-ne les diferents perspectives.