ERA DE DALT. TONA

Anna Pla
Assessorament:
Bruna Dinarès, Natàlia Gonzalo i Pep Padrós
Alumnes que hi participen:

PRESENTACIÓ
Aquest curs, com en els darrers anys, els alumnes de quart hem participat en el projecte d’Art i Escola que es programa des d’ACVIC. El tema és el TABÚ i aquí us presentem la nostra obra d’art títolada: EL TABÚ DE LES EMOCIONS

Per fer-ho hem parlat, escrit, ballat i ens hem expressat a través del què sentim quan ens atrapen les emocions. Sobretot, hem treballat aquelles coses que ens diuen els altres i que fan que no puguem deixar-les anar lliurement, o sigui, el tabú de les emocions.
A vegades, entristir-se, enfadar-se o espantar-se, és a dir, mostrar l’emoció que t’envaeix, és tabú.
Llavors és quan ens sentim dir tota una colla de frases que ens allunyen del que ens cal: poder expresar amb llibertat allò que sentim dintre.

PROCÉS
Abans de fer l’obra hem ballat i ens hem mogut amb músiques que ens portaven a sentir diferents emocions i, tot i que sovint el que sentim és una barreja d’emocions, hem parlat, escrit i dibuixat l’alegria, la por, la tristesa i la ira.
També hem explicat contes i hem representat situacions que ens trobem, a la família o a l’escola, on algú ens diu alguna cosa que provoca que no puguem expressar l’emoció que sentim en aquell moment.
Llavors, hem fet una llista molt llarga de totes les frases que ens diuen i, per últim, hem pensat com podria ser el nostre treball plàstic i ens hem posat mans a l’obra per fer-la. L’hem exposat a l’entrada de l’escola. N’hem quedat molt satisfets !

L’ALEGRIA
Jo em sento alegre. L’alegria la noto a la cara. La felicitat la sento cada cop que surt el sol o celebrem alguna cosa. L’alegria la veig de color groc i la compararia amb les flors i el sol perquè és lo que em fa sentir contenta. Allò que m’ajuda a tenir-la és la feina perquè m’anima. Quan em sento alegre m’agrada estar amb la meva millor amiga Clàudia perquè em fa riure.

LA POR
Hola sóc la Laura i tinc por.
La por jo la sento al cor i a la cara, i em poso nerviosa.
La noto quan estic sola i a la foscor.
A vegades quan la tinc agafo el meu peluix o m’amago sota el llit. A vegades ve la meva gossa i com que està tancada la porta rasca per entrar i això a mi em fa una mica de por.
El color de la por per mi és lila o negre. Compararia la por amb la tempesta perquè fan trons o amb la nit.
Quan en tinc me la faig passar tancant els ulls i veient coses boniques per dintre perquè així em tranquil.litzo. A mi m’agrada tenir al costat a la meva mare i les meves amigues perquè estic en companyia i em sento millor.

LA IRA
Jo tinc ira. La sento a la cara. La ràbia la tinc quan m’enfado. Jo quan la noto pego als peluixos. La faria vermella i la compararia amb una planta carnívora perquè menja insectes i també amb el foc.
Quan estic enfadada m’agrada estar amb les meves gosses perquè em tranquil.litza, també amb els meus amics perquè així me n’oblido. Jo m’enfado quan algú em pren alguna cosa sense permís o quan algú em pega sense fer-li res.
La ira és una emoció que no m’agrada gens perquè la ira es fa servir per crear la violència cosa que no m’agrada.

LA TRISTESA
Ara us parlaré de la tristesa.
Sento la tristesa al cor perquè sento que se’m trenca quan em renyen i a vegades ploro. Les llàgrimes de la tristesa són transparents però jo les faria de color blau i les compararia amb la pluja o amb el mar.
Perquè em passi és millor no posar-me nerviós, quan em relaxo se me’n va. M’agrada tenir la meva família al costat perquè em fan una abraçada i em marxa la tristesa.
La meva tristesa és una de els emocions que no m’agrada.

EL TABÚ DE LES EMOCIONS ÉS QUE ENS DIGUEU:

Tristesa
No siguis ploramiques
No n’hi ha per tant
No siguis nena
Vinga, ja n’hi ha prou
Sembles un nen petit

Ràbia
Tindràs dues feines
Ja n`hi ha prou !
No t’enfadis tant
Jo sí que estic enfadada