ZER GUILLERIES. ESCOLA EL GURRI, TARADELL. ESCOLA ELS CASTANYERS, VILADRAU.
TRENQUEM TABÚS
Etapa educativa: Totes dues escoles. Educació Infantil i Primària.
Docents impliats: Els dos claustres.
Assessorament: Quim Moya, Quique Jiménez i Assumpta Cirera
Alumnes que hi participen: 50 alumnes
Amb aquest projecte s’han treballat, sobretot, CONCEPTES, ACTITUDS I VALORS. Els debats i la reflexió sobre el tema, han estat el punt de partida i per tant imprescindibles.
Posteriorment s’ha fet un treball més plàstic i/o artístic.
Aquest treball l’hem centrat en 4 tallers diferents:
Taller 1:
El primer taller va consistir en descobrir que la música ens transmetia diferents emocions: por, alegria, tristesa, misteri, ira... etc. I també vam jugar una estona al joc Tabú.
Després es van reunir per grups i es va debatre sobre què era el tabú pels alumnes. Van sortir molts temes però es va triar un i es va elaborar una dramatització amb música: la Mort que sol ser un tabú i també n’apartem els infants.
Taller 2:
A partir dels temes que van sorgir en el debat, considerats com a tabús, els han escrit en capses de sabates que prèviament havien pintat o folrat i han construït un mur. Per tant el mur estava confegit amb frases de temes dels que no acostumem a parlar perquè són TABÚ.
L’activitat va concloure amb l’enderrocament d’aquest mur, simbolitzant que es volen trencar aquests tabús per poder parlar amb llibertat “Trenquem el tabú!”
Taller 3:
Després de trencar els tabús, es conversar obertament sobre les pors, diferències, dificultats, vergonyes,... i es va elaborar un mural amb els “tabús trencats” amb les frases i fotografies representatives. Van sortir frases positives relacionades amb l’empatia, la comprensió, el respecte, l’amistat ...
- El blau no és un color només de nens.
- Puc parlar de les coses que em fan por.
- No m’avergonyeixo de les meves dificultats.
- Sóc un nen i puc jugar amb nines.
Els més petits de l’escola a més d’ajudar als grans, també hem treballat a partir del conte “la Cavalcada màgica” sobre la vergonya. Hem descobert que si expliquem les coses ens sentim molt millor.
Taller 4:
L’activitat final va consistir en crear una gran boca de la que sortia una llengua gegant amb tot de bafarades enganxades on s’han escrit totes aquelles frases del TABÚ TRENCAT, i de les que ara ja podíem parlar.