INSTITUT LA PLANA. VIC
TRANSPARÈNCIES I OPACITATS. PINTURA ALS VIDRES
Etapa Educativa: 4t d’Educació Secundària
Docents implicats: Josep Alemany Ylla
Assessorament: Paquita Clot, Marià Dinarès, Fina Padrós
Alumnes que hi participen: 35 alumnes.
El projecte comença a partir de veure els treball de l’artista Miquel Barceló als vidres de la Biblioteca Nacional de París. Es pretén que els alumnes realitzin una peça d’art mural als vidres del gimnàs a partir del tema Tabú.
Sessió 1. Què coneixem de la definició de Tabú?. Quins temes hi ha que són tabú a la nostra societat?. Treball individual de recerca i posterior posada en comú per grups taula i al final en grup classe. Concreció dels temes tabú a treballar.
Sessió 2. Recerca i tractament al llarg de la història de l’art dels temes tabú concretats a la primera sessió. Obtenció de referents artístics. Cada alumne els penja al seu blog i els comentem al grup classe.
Sessió 3. Anem a veure l’àmbit de la nostra actuació i fem una prova de pintura. Presentem la nostra acció artística i deixem escrita la paraula TABÚ als vidres.
Sessió 4 i 5. Realització d’esbossos per concretar les idees de la part de mural i tema que correspon a cadascun dels alumnes. Utilitzem els referents artístics que hem treballat.
Sessió 6. Canvi d’escala de les propostes esbossades. Dibuix en paper de gran format que ens servirà de pauta a l’hora de pintar el mural als vidres.
Sessió 7 i 8. Escollim un dia en que disposem de dues hores seguides i anem a pintar el mural. Col·loquem els fulls de gran format per la cara exterior del vidre i pintem per la part interior. Utilitzem pintures tipus tempera de la marca Abacus. (es van fer diverses proves i és la pintura que té més opacitat i també la que es neteja amb més facilitat).
Dos alumnes s’encarreguen de fotografiar l’acció pictòrica. Ho fan des de dos punts de vista diferents i amb una càmera amb trípode i disparant cada 30 segons. Un altre alumne realitza fotos amb un mòbil.
Sessió 9. Posada en comú del treball, valoració de resultats. Preparació presentació del treball i realització de materials per què es puguin utilitzar en altres àrees.