ESCOLA VEDRUNA. TONA
LA SETMANA DEL TABÚ
Etapa educativa: Tota l’Escola. Educació Infantil, Primària i Secundària
Docents implicats: Cristina Fontarnau, Toni Gómez, Anna Tarrés, Georgina Valls, Ester Puig i Aida Cilleros
Assessorament: Natàlia Gonzalo i Josep Padrós.
Alumnes que hi participen: 665 alumnes.
Activitat inicial comuna: S’ha realitzat una performance al pati creant la paraula TABÚ ocupant els espais marcats a terra. A cada lletra se li ha assignat un color i els alumnes, mentre ha sonat una música, han ocupat l’espai corresponent. S’ha gravat a vista de dron. Per expressar els diferents tabús, alguns alumnes d’ESO anaven amb la boca o els ulls tapats o les mans lligades. La música era un mix de tres cançons que feia referència als diferents tabús que al llarg de la setmana es treballarien.
Activitat cloenda comuna: S’ha realitzat un mur fet de capses de cartró amb la paraula TABÚ. Per crear-lo s’han barrejat tots els alumnes, des de P3 fins a 4t d’ESO, de manera que hi ha hagut 26 aules amb una diversitat total. Els alumnes han explicat quines activitats han fet al llarg de la setmana i després han expressat les seves reflexions i pensaments a la capsa.
Educació infantil: s’han treballat els tabús de les emocions a partir del conte “El monstre de colors” barrejant els alumnes de P3-P4-P5 durant tres matins. Els alumnes van passar per sis emocions (Ràbia, por, amor, tristesa, calma i alegria).
Primer cicle de primària: s’ha treballat el tabú del gènere realitzant diverses activitats a cada curs (1r-2n-3r). Una activitat comuna als tres cursos va ser analitzar els rols dins dels oficis.
Segon cicle de primària: s’ha treballat el tabú de la mort i de la por realitzant una sèrie de dibuixos lliures a l’entorn de la mort a partir del conte “El buscador” de Jorge Bucay (a 5è) i a l’entorn de l’imaginari de Goya (a 6è). Els alumnes de 4t l’han treballat a partir del reportatge “Pensant en els altres” i la llibreta dels sentiments.
A l’ESO han fet una dinàmica tutorial a tots els cursos a partir d’imatges que evocaven els tabús actuals. Des de l’àrea d’anglès s’han treballat les paraules prohibides. Des de l’àrea de visual i plàstica s’han treballat els propis tabús. Des de l’àrea de llengua castellana s’ha treballat el recurs dels cadàvers exquisits del Surrealisme.
Tota la comunitat educativa (alumnes, mestres, PAS i famílies) ha participat d’aquest projecte aportant idees (amb l’aplicació mentimeter.com) i implicant-se en les activitats comunes.