ESCOLA SENTFORES. VIC
QUÈ PASSA?
Nivell educatiu: P4 i P5 d’Educació Infantil
Docents implicats: Mercè Sáez i Elena Montells
Assessorament: Quim Moya, Quique Giménez, Assumpta Cirera
Alumnes que hi participen: 40 alumnes.
Abans de començar a pensar en el nostre projecte d’art, busquem al google “reflexions sobre art i tabú”. Les entrades que ens apareixen són moltes, i molt interessants. Algunes d’elles són les següents:
- Un tema tabú: la identitat sexual dels nens. http://bibarnabloc.cat/2016/02/08/tema-tabu-identitat-sexual-dels-nens/
- Tabú. Tu tries què t’hi jugues. Institut Català de les dones. http://dones.gencat.cat/ca/ambits/sensibilitzacio/exposicions/expo_Tabu/
- Mama, jo també em moriré. La mort, el gran tabú de l’ensenyament.http://diarisanitat.cat/mama-tambe-morire-mort-gran-tabu-lensenyament/
- Catàleg dels contes oblidats. Anàlisi d’alguns temes tabú en la realitat educativa. https://repositori.udl.cat/bitstream/handle/10459.1/58008/rpueyob.pdf?sequence=1
- La Mostra d’Igualada tractarà temàtiques considerades tabú en l’escena familiar. http://www.regio7.cat/cultures/2017/02/08/mostra-digualada-tractara-tematiques-considerades/398630.html
Donada la complexitat del concepte del tabú, ens plantegem no anomenar la paraula ni explicar què representa, sinó intentar fer-los arribar, d'una manera viscuda, davant del que són diversos tabús. Per aconseguir-ho plantegem un seguit "d'experiments" que segueixen un patró (prèviament els nens i nenes ja tenen referència de què és un experiment, perquè és un tipus de treball que fem):
1r. Abans de començar se'ls comenta que s'hi fixin molt bé, perquè després ens hauran d'explicar què han vist, què ha passat.
2n. Ens col·loquem a l'espai on fem treballs conjunts (conversa, contes...) i presentem "l'objecte provocador".
3r. Fem observació de "l'objecte" des del plantejament de qualsevol altre experiment dels habituals: què és?, d'on prové? perquè pot servir? què en sabem?...
4t. Quan els infants estan mentalment predisposats a fer el treball de sempre, la mestra farà "l'acció provocadora", agafant-los desprevinguts i provocant així una emoció i commoció davant aquesta acció.
5è. Deixem un temps perquè observin el què ha passat. Llavors passem a la reflexió, amb dos tipus de preguntes per a tots:
- Què penses del que acabo de fer? T'ha agradat? Com t'has sentit?
- Per què creus que ho he fet? Si això és un experiment, què volem saber amb ell?
Recollim les respostes, que són diverses i molt interessants, i observem que el nivell de reflexió i d'implicació és diferent a P4 que a P5.
S'han realitzat tres "experiments" a cada aula:
P4: llencem ous a terra - tallem una camisa nova amb tisores- llencem una vaixella nova a terra.
P5: llencem ous a terra- tallem uns pantalons nous amb tisores- estripem dibuixos fets pels propis alumnes.
El procés esmentat és semblant, adequant-se a cadascun dels experiments.
El següent pas és fer una trobada entre els dos grups per intentar explicar què és el que anomenem que no es pot fer (perquè està malament). I és aquí com, d'alguna manera, arribem al concepte de tabú. Entre tots, elaborem un gran llista de totes aquelles coses que ells creuen que no es poden fer, que són tabú. És un llistat molt extens i amb molts matisos. Mentre l'elaborem s'estableix diàleg i debat entre ells.
En la sessió posterior, les mestres proposem treballar sobre l'oposat del tabú, que seria allò que sí que creiem que hem de fer. D'entre totes les idees que surten en seleccionem algunes, de les quals en fem representació fotogràfica -tipus cartell- i les penjarem tant al centre (fent-ne així partícip a tota l'escola) com a l'espai lúdic de davant de l'escola (on es troben les famílies).