ESCOLA DOCTOR JOAQUIM SALARICH. VIC
TABÚ: XXXXXXT!
Etapa Educativa: Cicle Superior d’Educació Primària
Docents implicats: Carme Vilaregut Saez i Marta Boixader Cruells
Assessorament: Quique Jiménez, Tuti Cirera i Quim Moya
Alumnes que hi participen: 48 alumnes
DE LA IDEA AL PROJECTE
Presentat el tema tabú als alumnes, vam descobrir que ningú l’identificava ni coneixia el significat de la paraula. La nostra primera tasca va ser doncs, la seva descoberta. La recerca a internet ens va ajudar poc. Vam optar per demanar ajuda als pares, germans, companys i mestres de l’escola.
D’aquesta recerca en van sorgir algunes idees clau:
- Els tabús els marca la societat, per tant nosaltres els compartim sense adonar-nos-en perquè en formem part...
- Sempre hi ha hagut tabús però són diferents segons les cultures i també canvien amb el pas del temps
- HO PODEM CONSTATAR A TRAVÉS DE L’ART, si estudiem l’obra i la vida de diferents artistes.
- S’entén el tabú com a sinònim de vergonya; el tabú incomoda, fa sentir malament.
- el tabú pot significar ocultació d’emocions i sentiments importants.
- Al llarg de tots els temps han existit homes i dones que amb valentia HAN TRENCAT TABÚS i, amb la seva actitud, han deixat empremta dins la societat i ha fet possible un avenç en el món de les idees i una manera de viure millor.
A partir d’aquí tot va ser més fàcil, sabíem de què parlàvem! Havíem de fer atenció al nostre entorn sobre aquells temes que nosaltres mateixos ocultàvem perquè la societat també ho feia. Un qüestionari ens va ajudar a aglutinar temes tabús a casa, a la classe, al carrer, al món i vam parlar sobre la mort, el sexe, el nostre món interior, el sexisme, la discapacitat i la religió. Més tard, la descoberta de diverses obres d’art acabarien de perfilar la idea. La recerca es va concretar en l’elaboració d’un mural sobre la societat, i la creació d’un munt de mirades sobre fusta que observaven, es sorprenien o ens picaven l’ullet davant situacions quotidianes i no tan quotidianes.
MOTIVACIO I IMPLICACIÓ
La motivació i interès neix de la presa de consciència que ells formen part d’una societat, d’una cultura que en definitiva és qui imposa els tabús. Del fet de descobrir a través de l’art, que la pobresa, la mort, el racisme fa molt temps que existeixen, que formen part del nostre dia a dia, però continuem obviant-los perquè , com ells van dir: són difícils de resoldre perquè volem resoldre els nostres problemes i no els dels altres.
Establir connexions amb l’art i reforçar la idea de tabú a través de l’obra i la biografia de Picasso, autor estudiat a principi de curs, per exemple, va contribuir a prendre consciència del que havien après ... descobrir l’escultura com a obra d’art més novadora els va sorprendre, parlar dels grafítis com a expressió artística trencadora els va encantar i, van poder meravellar-se davant “el petó “ de Klimt, perquè segons ells, era un petó diferent.
En el desenvolupament del projecte la implicació, per ambdues parts, alumnes i mestres, creix. De mica en mica anem entenent i dissenyant el camí que la descoberta del Tabú ens fa seguir. Dos fets hi van contribuir: la mort d’una alumna de l’escola, ja que malgrat la tristesa viscuda no va impossibilitar parlar-ne i, més endavant la celebració del dia de la dona, gràcies al qual, vam poder debatre el tema del sexisme i els estereotips que comporta encara actualment.
PROCÉS DE DOCUMENTACIÓ
Per documentar el projecte hem fet servir diferents instruments:
- Un qüestionari per a pares i mestres.
- L’elaboració d’un diccionari sobre tabú fet pels nens.
- Selecció d’obres que tracten el tema Tabú
- La fotografia, durant les activitats
- Les gravacions amb vídeo per part dels alumnes de pràctiques
IMPLICACIÓ DE LA COMUNITAT
S’ha fet evident des del principi demanant què entenia la comunitat educativa per tabú, explicant el projecte com a tutores en els claustres i aprofitant la setmana de portes obertes per exposar els treballs artístics a l’escola. També fent petites exposicions orals, explicant el treball fet a diferents grups d’alumnes. Finalment, a través del bloc ha arribat també a les famílies.
AVALUACIÓ.
Basada en : Ser capaç de compartir la idea de TABÚ. Indicador: vídeos explicatius, la riquesa dels debats, les intervencions dels alumnes en quantitat i qualitat.( Expressió oral)
- Entendre el concepte de SOCIETAT. Indicador: Saber qualificar-la i mostrar-la a través de diferents activitats artístiques compartides. Indicadors: ( els murals i treballs artístics)
- Saber expressar artísticament i plàsticament la idea de diferents tabús dins el grup social i de manera individual. (Activitats artístiques) . Saber identificar temes TABÚS i relacionar-los amb actuacions pròpies, dins la classe, a l’entorn més proper i també en el món, fent una mirada atenta als fets que colpeixen cada dia el planeta.( Llengua i comunicació i Educació en valors)
- Reconèixer la utilitat i el suport de l’art per denunciar TABÚS i expressar emocions i també la valentia dels qui han trencat tabús al llarg de la història. ( Llengua i comunicació i medi social)