ESCOLA ROCAPREVERA. SECUNDÀRIA. TORELLÓ
REACCIONS DAVANT ELS TABÚS
Etapa Educativa: Torelló 3r i 4t d’Educació Secundària
Assessorament: Paquita Clot, Marià Dinarès i Fina Padrós
Alumnes que hi participen: 43 alumnes
El projecte va començar amb un debat entorn de què consideràvem que eren els temes tabús i quins creiem que ens afectaven a nosaltres com a persona, a la nostra societat i cultura, a altres llocs… Va ser interessant ja que no ens podíem imaginar que n’hi haguessin tants i de caires tan diferents.
Per a introduir-nos més en la matèria i al mateix temps que anàvem donant voltes al tema vam començar a treballar plàsticament creant peces amb volum i pintura, concretament amb fang i acrílic sobre tela.
El següent pas va ser començar a treballar amb la imatge.
Inspirant-nos amb el moviment dadà, van fer uns fotomuntatges tractant cadascú un tema tabú que per a ell fos significatiu. El ventall de temes aquí es va ampliar molt més, cada vegada sorgien més aspectes dels quals ens incomodava parlar. Va ser interessant veure com a través d’un treball artístic s’exposaven temors i interessos personals que fins llavors no s’havien manifestat.
Seguint amb la imatge vam començar a preparar el que seria el nostre projecte final. La idea sorgeix de la conclusió a la que arribem després de parlar del tema i és que els tabús ens afecten de manera diferent depenent de la nostra edat, cultura, ideologia…i per tant, les reaccions a aquests són molt diverses. Ens plantegem buscar imatges polèmiques i mostrar-les a un grup de gent de diferents edats i analitzar-ne la seva reacció…
L’objectiu ara és fer un canvi de papers, posar el focus d’atenció no en el tabú, sinó en la reacció que tenim quan algú ens treu un tema que per a nosaltres és incòmode, per a dir-ho d’alguna manera. Per a fer-ho, muntem una càmera a diferents espais de l’escola, busquem imatges tabú ( adaptades a l’edat de cada persona que cridem) i gravem la resposta.
Cridem a gravar gent molt diversa, alumnes de totes les edats, professors i personal del centre. Les imatges que se’ls ensenyen van des de d’un innocent petó entre dos nois, (... que escandalitzen als més petits), fins a imatges on es parla sense paraules de mort, suïcidi, violència, masclisme, política, sexe...n’hi ha per a tots els gustos!
Les reaccions són molt variades, però poca gent es queda indiferent...
Per acabar amb les conclusions, vam fer una llista de les reaccions que havíem observat als vídeos resultants mentre comentàvem la jugada... i les vam plasmar de forma artística.
Etapa Educativa: Torelló 3r i 4t d’Educació Secundària
Assessorament: Paquita Clot, Marià Dinarès i Fina Padrós
Alumnes que hi participen: 43 alumnes
El projecte va començar amb un debat entorn de què consideràvem que eren els temes tabús i quins creiem que ens afectaven a nosaltres com a persona, a la nostra societat i cultura, a altres llocs… Va ser interessant ja que no ens podíem imaginar que n’hi haguessin tants i de caires tan diferents.
Per a introduir-nos més en la matèria i al mateix temps que anàvem donant voltes al tema vam començar a treballar plàsticament creant peces amb volum i pintura, concretament amb fang i acrílic sobre tela.
El següent pas va ser començar a treballar amb la imatge.
Inspirant-nos amb el moviment dadà, van fer uns fotomuntatges tractant cadascú un tema tabú que per a ell fos significatiu. El ventall de temes aquí es va ampliar molt més, cada vegada sorgien més aspectes dels quals ens incomodava parlar. Va ser interessant veure com a través d’un treball artístic s’exposaven temors i interessos personals que fins llavors no s’havien manifestat.
Seguint amb la imatge vam començar a preparar el que seria el nostre projecte final. La idea sorgeix de la conclusió a la que arribem després de parlar del tema i és que els tabús ens afecten de manera diferent depenent de la nostra edat, cultura, ideologia…i per tant, les reaccions a aquests són molt diverses. Ens plantegem buscar imatges polèmiques i mostrar-les a un grup de gent de diferents edats i analitzar-ne la seva reacció…
L’objectiu ara és fer un canvi de papers, posar el focus d’atenció no en el tabú, sinó en la reacció que tenim quan algú ens treu un tema que per a nosaltres és incòmode, per a dir-ho d’alguna manera. Per a fer-ho, muntem una càmera a diferents espais de l’escola, busquem imatges tabú ( adaptades a l’edat de cada persona que cridem) i gravem la resposta.
Cridem a gravar gent molt diversa, alumnes de totes les edats, professors i personal del centre. Les imatges que se’ls ensenyen van des de d’un innocent petó entre dos nois, (... que escandalitzen als més petits), fins a imatges on es parla sense paraules de mort, suïcidi, violència, masclisme, política, sexe...n’hi ha per a tots els gustos!
Les reaccions són molt variades, però poca gent es queda indiferent...
Per acabar amb les conclusions, vam fer una llista de les reaccions que havíem observat als vídeos resultants mentre comentàvem la jugada... i les vam plasmar de forma artística.