ESCOLA ROCAPREVERA. PRIMÀRIA. TORELLÓ
LA VERGONYA
Etapa educativa: Cicle Mitjà d’Educació Primària
Assessorament: Paquita Clot, Marià Dinarès i Fina Padrós
Alumnes que hi participen: 43
Els alumnes de 3r i 4t de primària de l’escola Rocaprevera de Torelló hem treballat la vergonya com a tema TABÚ. Hem dedicat algunes classes d’Arts, d’anglès i de valors per realitzar el nostre projecte.
En la primera sessió, se’ls va passar un vídeo animat en anglès que es titula “Milo, the shy girl” per esbrinar el tema tabú que se’ls proposava. Quan van saber que es tractava de la vergonya, cadascú va pensar una situació en la que havien sentit aquesta emoció alguna vegada en la seva vida. En la següent classe, la van explicar als seus companys i la van dibuixar. En una altra sessió ho vam posar en comú i se’ls va proposar fer una petita representació en grups d’aquelles situacions de vergonya que més es repetien. Aleshores cada grup va triar una per treballar-la. Les altres sessions les vam dedicar a escriure els diàlegs en anglès, a assajar, a pensar en els espais i ambients de les representacions i a gravar.
Sessions àrea valors:
1a sessió: Van visualitzar el vídeo “In Between”.
Seguidament van exposar i posar en comú de forma oral tot allò que havien après del vídeo.
2a sessió: Aquesta sessió la vam fer conjuntament 3r i 4t. En petits grups de 4 persones vam fer un pòster contestant la pregunta: Què ens passa quan tenim vergonya?
3a sessió: En aquesta vam exposar el pòster de la sessió anterior i vam posar en comú allò que ens passava quan ens apareix la vergonya. Ens vam adonar que teníem molts aspecte en comú.
4a sessió: En aquesta sessió van expressar artísticament fent un dibuix amb ceres de colors com es sentíem quan teníem vergonya. Van començar per tancar els ulls i posar-se en una situació de vergonya, seguidament i acompanyats per una música adient es van dibuixar. La següent part de la sessió va consistir en dibuixar com es sentien ells quan no tenien vergonya, o sigui com es sentien quan eren valents. El procediment va ser el mateix: posar-se en situació, música adient i dibuix.