ESCOLA MUNTANYOLA. MUNTANYOLA
EL TABÚ: INTERIOR I EXTERIOR
Etapa educativa: Tota l’escola. Educació Infantil i Primària
Docents implicats: Tot el claustre.
Assessorament: Toni Cirera, Teresa Font i Ester Polo
Alumnes que hi participen: 47 alumnes.
Tabú és tot allò que volem amagar, que no volem dir, que potser ens costa acceptar, parlar-ne i expressar. Tot i que sembla una contradicció, ens ha donat molts motius de conversa. L’hem anat destapant poc a poc i ens hem endinsat cap a un món interior que el món exterior no convida a mirar. Les nenes i nens de la nostra escola han pogut profunditzar en les seves idees, judicis, fins a arribar als seus sentiments més amagats que han trobat darrere del mur del tabú.
Els alumnes d’Educació Infantil han relacionat el tabú amb aquelles paraules que no els agrada que els diguin. Per tal de representar-ho han decorat dos pots, un amb colors foscos i apagats i l’altre amb colors alegres i vistosos. Han construït dos ninots. Un diu paraules desagradables i l’altre paraules boniques. Per últim han ficat cada ninot dins del pot corresponent.
Els alumnes de Cicle Inicial han relacionat el tabú amb el món de la cuina perquè la seva classe es diu “Ferran Adrià”. Han experimentat amb allò que és prohibit a la cuina: barreges d’aliments amb coses no comestibles com ara cabells o pintura, han fet barreges boges com ara pastís amb arengades.
A Cicle Mitjà han improvisat dibuixos amb ceres a partir de les idees i dels sentiments que anaven sortint a les converses. Finalment han projectat una escultura amb fang i altres materials que simbolitza com el tabú ens protegeix del patiment i també simbolitza la impotència que se sent en no poder expressar-nos.
A Cicle Superior primer de tot han fet un dibuix individual sobre què era el tabú per cadascú. Els dibuixos els han suggerit diferents temes (bullying, mort, malalties, por, sexe, amor…) i han pensat com representar-los. Han triat una caixa com a base del projecte. Una caixa té un dins i un fora, un obrir-se i tancar-se. Han tingut la possibilitat de treballar per grups, parelles o individualment. Tots han triat fer una caixa individualment per representar el seu propi tabú.
Les activitats al voltant del tabú ens han servit per cadascú conèixer-se una mica més, per compartir emocions personals i detectar els prejudicis socials. El tabú és un tema molt personal i alhora social però si el compartim ens ajuda a destapar-lo.