ESCOLA L'AGULLOLA. RUPIT
BINTA I EL TABÚ
Etapa educativa: Tota l’escola. Educació Infantil i Primària
Docents implicats: Rosa Casas, Siona Domènech, Marta Sabata, Vanessa Avila i Maria Solà.
Assessorament: Toni Cirera,Ester Polo
Alumnes que hi participen: 19 alumnes
1r trimestre:
- S’introdueix el tema del tabú als alumnes fent un treball familiar.
Es treballa familiarment, pares i nens, explicant el què vol dir la paraula , posant exemples concrets i dialogant amb els seus fills sobre els seus propis tabús.
Junts acabaran plasmant en una fullola gran que es va repartir a cada família, la síntesi del què han après a nivell familiar.
Ho portaran a l’escola i cada grup de germans ho explicarà als altres.
- Exposició de llibres amb temàtiques tabú. Lectures lliures.
- Projecció del curtmetratge “Binta i la gran idea”.
S’estableix un diàleg amb els alumnes (On trobeu el tabú?, definir-lo entre tots, escriure-ho en gros, què provoca el tabú?, com s’allibera el tabú…).
- Obra de teatre- Binta i la gran idea-
Repartir els papers, assajos, espais de diàleg/reflexió amb els alumnes sobre el tabú, fer els decorats, assaig general amb gent, realització de l’obra oberta a tota la comunitat educativa).
2n i 3r trimestre:
- Sessions setmanals d’una professional de Clown per fer un treball d’expressió corporal on la temàtica central serà el tabú.
EL TABÚ DE LES EMOCIONS
Esc. L'Era de Dalt, Tona
4t d’Educació Primària
Presentació: Aquest curs, com en els darrers anys, els alumnes de quart hem participat en el projecte d’Art i Escola que es programa des d’ACVIC. El tema és el TABÚ i aquí us presentem la nostra obra d’art titulada: EL TABÚ DE LES EMOCIONS
Per fer-ho hem parlat, escrit, ballat i ens hem expressat a través del què sentim quan ens atrapen les emocions. Sobretot, hem treballat aquelles coses que ens diuen els altres i que fan que no puguem deixar-les anar lliurement, o sigui, el tabú de les emocions. De vegades, entristir-se, enfadar-se o espantar-se, és a dir, mostrar l’emoció que t’envaeix, és tabú.
Llavors és quan ens sentim dir tota una colla de frases que ens allunyen del que ens cal: poder expressar amb llibertat allò que sentim dintre.
Procés: Abans de fer l’obra hem ballat i ens hem mogut amb músiques que ens portaven a sentir diferents emocions i, tot i que sovint el que sentim és una barreja d’emocions, hem parlat, escrit i dibuixat l’alegria, la por, la tristesa i la ira.
També hem explicat contes i hem representat situacions que ens trobem, a la família o a l’escola, on algú ens diu alguna cosa que provoca que no puguem expressar l’emoció que sentim en aquell moment.
Llavors, hem fet una llista molt llarga de totes les frases que ens diuen i, per últim, hem pensat com podria ser el nostre treball plàstic i ens hem posat mans a l’obra per fer-la. L’hem exposat a l’entrada de l’escola. N’hem quedat molt satisfets!
LA POR
Esc. Lluçanès, Prats de Lluçanès
P4 i P5 d’Educació Infantil
Ha d’incloure: els referents, els materials, la transversalitat d’àrees i matèries (quins continguts s’han treballat?)
S’han treballat tres àrees transversalment: Descoberta d’un mateix: les emocions i sentiments i expressió corporal, Llenguatge plàstic i Comunicació i llenguatge: llenguatge musical
- Que ens fa por?
- Podem parlar de la por?
- Podem expressar la por?
- De quin color és la por?...
- Res és el que sembla...
S’han utilitzat materials de plàstica com pintura, capses reciclades, rotlles... per representar aspectes diferents del tema.
Amb el sol al pati hem observat les ombres i hem observat reaccions sorprenents.... Res és el que sembla.
Han escoltat gravacions de músiques i sons variats i hem expressat corporalment com ens sentíem.
Per últim hem recollit les nostres pors i trucs per vèncer-la en una escultura que ens ha ajudat a desmuntar aquest tabú.