ESCOLA GUILLEM DE MONT-RODON. VIC
Etapa educativa: 6è d'Educació Primària
Docents implicats: Hèctor Rodrigo i Jordi Borràs
Assessorament: Paquita Clot, Marià Dinarès, Fina Padrós i Maite Palomo
Alumnes que hi participen: 48 alumnes
Vam començar demanant als alumnes si coneixien el significat de la paraula tabú. Ells van anar dient el que els semblava i vam comprovar que molt pocs alumnes coneixien el significat d’aquesta paraula.
Desenvolupament de les sessions:
-Vam presentar-los el joc “Tabú” i els vam fer jugar. Després d’això, els alumnes ja van començar a tenir una idea més aproximada del significat de la paraula.
-A partir d’aquí els vam presentar un PowerPoint on es començava explicant l’origen del mot, l’adaptació de la paraula a la nostra llengua, la finalitat del concepte… A partir d’algunes propostes fetes pels mestres sobre alguns temes tabú, els alumnes van entendre molt millor el significat de la paraula i ells van continuar pensant i afegint altres temes tabú de la societat actual
-Les sessions següents van servir per debatre diferents temes tabús a partir de expressions artístiques d’alguns autors com: Bansky, Spencer Tunick, Carla Berrocal, Jean- Michel Basquiat, Tina Girouard, F. Goya, Andy Warhol…
-Més endavant i amb l’ajuda dels alumnes, vam buscar un espai de l’escola on els alumnes el poguessin identificar com a tabú i creguessin que hi tenien poc accés (despatx de direcció, tutories, magatzem, golfes de la biblioteca…) i una vegada es va decidir que l’espai de la biblioteca seria ideal, el van habilitar com un espai “tabú” (cortines fosques, tapant els llums, posant-hi música de fons, espelmes, diferents materials plàstics, imatges relacionades amb temes tabú…) on van poder desenvolupar les obres artístiques.
-A l’hora de fer els treballs artístics relacionats amb un o més temes tabú, abans de pujar a l’espai tabú havien de preparat amb un esborrany el material que necessitarien i què voldrien plasmar a la seva obra, per tal de tenir les idees clares i aprofitar el màxim el temps de treball a l’espai, ja que no podien pujar tots a l’hora, es feien agrupacions de 8 alumnes màxim treballant al mateix moment a l’espai tabú i la resta es quedaven a la biblioteca preparant el borrador i pensant idees.
-La transversalitat amb altres àrees, bàsicament, és amb l’àrea d’educació en valors cívics i socials i llengua catalana.