FEDAC VIC. INFANTIL I PRIMÀRIA
PUCONOPUC
Etapa Educativa: Educació Infantil i Primària
Docents implicats: Susana Verdaguer, Nuria Portet, Jordi Casas, Elisabeth Arumí, Eva Casellas, M. Carme Goula.
Assessorament: Paquita Clot, Marià Dinarès
Alumnes que hi participen: 452 alumnes
A Infantil i Primària amb el projecte PUCONOPUC hem treballat el TABÚ a partir de situacions/temptacions sorpresa que provoquessin diverses reaccions als alumnes.
Al llarg del 2n trimestre i en dies normals d’escola s’han creat situacions prohibides que els alumnes s’han trobat a les aules, als passadissos, al pati… i han hagut de decidir si… PUC O NO PUC?... Menjar-me el caramel que hi ha a sobre la taula, jugar a pilota si és el dia sense pilota, tocar el xilòfon si hi ha un rètol que posa NO TOCAR, tastar la coca i la nata, si en Jaume, el cuiner, ens diu que és l’esmorzar per les mestres, girar el full de l’examen si hi ha una nota a la pissarra que posa: NO GIREU EL FULL! o traspassar una porta tapiada amb paper film per anar a buscar un encàrrec del mestre.
Cada curs va tenir una situació/temptació que va ser gravada en vídeo ocult per després poder-ne fer una bona reflexió i veure quina emoció i reacció ens havia generat.
Un cop editats tots els vídeos, els alumnes van poder veure les imatges i, a l’aula, vam compartir opinions en relació al Tabú. Per què...Què volia dir TABÚ? Totes aquelles situacions/temptació que s’havien anat trobant eren TABÚ? Des dels més petits de P3 fins als més grans de 6è vam anar descobrint aquesta paraula que, en un primer moment, era curiosa i gens coneguda.
La reflexió ens va portar a descobrir que la paraula TABÚ era una situació prohibida, que feia vergonya de parlar, que et feia posar vermell, que feia por... i que ens generava unes emocions molt contradictories, des de nerviosisme fins a tranquilitat o des d’alegria fins a tristesa.
Vam aprendre que podíem posar color a totes aquestes emocions a través del monstre de colors pels més petits i de la roda de les emocions pels més grans. Així doncs, el resultat final va ser la construcció d’una escultura gegant de cartró, on cada alumne hi va estampar la seva mà, escollint el color de l’emoció que li va generar la situació TABÚ amb la qual es va trobar: verd/tranquilitat, groc/alegria, negre/por i vermell/nerviosisme. Les emocions del TABÚ!