ESCOLA ANDERSEN. VIC

Etapa educativa: Cicle Superior d’Educació Primària
Assessorament: Neus Larred, Juan Carlos Moreno i Montsita Rierola.
Docents implicats: Pili Canal, Dolors Fontarnau,Joan Ramon Puntí, David Castany, Elisabet Rosell i Marta Rovira
Alumnes que hi participen: 102
Davant la incertesa del mot tabú i dels possibles significats, hem descobert que hi ha temes dels quals és fàcil i còmode parlar i d'altres que s'amaguen.
Hem recollit vivències i opinions a partir del debat dels alumnes segons la mirada de cadascú: què pot ser, de què depèn, quins tabús poden haver-hi (en general, a l’escola, familiars, individuals, més propers a ells... ). I s’ha tingut en compte si el volen fer públic o preservar-lo en l’anonimat. A partir d’aquesta idea es planteja el producte final:
- Un mural en el que s’exposen cada un dels tabús. Cada tabú s’escriu en una plantilla de la mateixa mida. L’alumne tria la lletra i la seva mida, el color i la visibilitat. Cada tabú s’embolcalla per fer-ne un contenidor.
- Aquest embolcall varia segons l’elecció que ha fet l’alumne del material, la textura, el color i els possibles complements del sobre-contenidor. És, a partir d’aquests elements, que es pot deduir quin tipus de tabú, o bé quina decisió ha escollit cada alumne per transmetre el seu tabú. Així podem trobar un tabú dins un contenidor de paper de vidre o bé un altre de paper de seda, un opac, translúcid, transparent, amb colors freds o càlids…
- Cada un d’aquests elements han estat decidits pels alumnes segons el seu criteri i preferència de fer visible o públic el seu tabú o, per contra, si té la intenció d’amagar-lo.
- Cada alumne ha fet un petit projecte (tipus fitxa) del seu tabú i el seu corresponent embolcall, explicant perquè ha triat el material, el color, la textura… És en aquesta fase on les emocions i actituds prenen rellevància.
- El producte exposat és un mural amb 102 contenidors col·locats de manera lineal i precisa. L’acompanya una explicació del projecte i del seu procés.
- El projecte de cada alumne, les fitxes individuals, són el catàleg dels diferents tabús. S’exposen en forma de fitxer on l’espectador lliurement pot consultar cada fitxa i mostrar-se més proper o no al tabú.
- Paral·lelament s’ha fet un petit treball de recerca sobre la història de la paraula tabú, el seu significat i procedència i també altres maneres d’anomenar la paraula. També s’ha inclòs una lectura sobre el mite de Pandora i l’existència dels tabús al llarg dels temps.