EEE DR. RAMON SURIÑACH I ESCOLA TOMÀS RAGUER. RIPOLL
MENT EN NEGRE
Etapa educativa: Educació Especial i 6è d’Educació Primària
Docents implicats: Ignàsia Duran, Sandra Calderón, Eva Benavente, Montse Pairó, Lluïsa Martín, Mercè Martí, Carme Palmerola i Mercè Garcia
Assessorament: Núria Baranera, Isa Basset i Jordi Lafon
Alumnes que hi participen: 35
En aquest projecte s'ha treballat bàsicament la llengua i l'educació visual i plàstica. A més, de realitzar un treball d'educació emocional.
La primera sessió va ser conjunta, vam demanar als nostres alumnes que ens apuntessin què era el TABÚ per ells. Després, sense cap explicació, vam projectar un powerpoint a l’aula amb obres de diferents artistes relacionades amb el TABÚ. Un cop van visualitzar les imatges, els vam tornar a demanar que apuntessin què creien que era el TABÚ.
A partir de la segona sessió ens vam organitzar en quatre grups de treball. Els alumnes van jugar al conegut joc del TABÚ. L’objectiu era que es familiaritzessin amb la paraula i experimentessin el “no poder dir”. Aquesta pràctica els va ajudar en la construcció del concepte.
Cada equip va fer una selecció de paraules que ells les relacionaven amb el TABÚ i a partir d’aquestes vam crear un nou joc del TABÚ amb paraules TABÚ. Van crear EL TABÚ DEL TABÚ. Un cop van crear el joc, a la següent sessió, cada grup va poder jugar una estona.
Van realitzar un dibuix lliure sobre el temes. Les responsables va recollir els dibuixos per veure quins eren els temes que predominaven. Els temes predominants van ser: violència, mort, bulling, homosexualitat, suïcidi, por, mal-tractament, malalties, guerra. D’aquest temes es va fer una selecció dels dibuixos més representatius i es van exposar en un mural. Un cop exposats, cada grup va haver de escollir un dels temes.
El primer grup va escollir la mort, el segon el suïcidi, el tercer grup la homosexualitat i el quart grup va escollir el bulling. Cada grup va treballar de forma cooperativa o col·laborativa per crear un còmic, un conte, un diari personal i un llibre d’imatges sobre el tema escollit. Es van dedicar algunes sessions a treballar amb aquest material En aquestes sessions s'ha treballat l'àrea d'educació visual i plàstica i la llengua.
El grup que va treballar la mort va decidir fer un llibre d'imatges explicant diferents tipus de mort, mostren diferents situacions en les que una persona o animal perden la vida, mort natural, per afogament, per deshidratació per accidents, per atemptats, per violència...
El segon grup va decidir crear un còmic tractant el tema del suïcidi, van decidir inventar-se una història sobre un noi que tenia sempre molt mala sort i decideix perdre la vida.
El tercer grup va decidir crear una història on un parell de joves adolescents s'agraden i cada un d'ells escriu els seus sentiments i pensaments en el seu diari.
El quart grup expliquen la història d'un nen que marxa a viure a un altre país i els seus companys el rebutgen.
Posteriorment, vam proposar als alumnes que donessin forma plana al concepte del TABÚ. Pensant que era una tasca força complicada vam proposar diferents conceptes com l'amor, l'amistat, l'enveja... i al final, el TABÚ.
Van sorgir formes molt interessants: boques tancades per allò que no podem dir, formes molt punxegudes simbolitzant que no volem parlar de les punxes perquè fa mal o vergonya, rodones petites i fosques immerses en una rodona gegant simbolitzant el cervell i com els temes TABÚ es queden tancats a dins...
En general, moltes formes tancades simbolitzant allò que es queda a l'interior o punxegudes relacionat amb allò que fa por o mal.
Relacionat amb la idea que el TABÚ és quelcom fosc, tancat, que no vol sortir... cada alumne va pintar la seva forma amb pintura fluorescent per després visualitzar les formes a les fosques. Els alumnes van proposar que seria interessant tancar les formes dins unes caixes negres i que només les poguessin veure aquelles persones que volguessin descobrir el TABÚ, mirant per un dels forats de la caixa. La última sessió es va dedicar a pintar les caixes amb esprai negre i posar-hi les formes, prèviament pintades amb pintura fluorescent, a l’interior.