Institut Moianès, Moià. 1r d’Educació Secundària
REFUGI, REFUGIATS
1r d’Educació Secundària
Docents implicats: Eva Salvador, Montserrat Galbany i Marcos Mateo
Assessorament: Ferran Blancafort, Marià Dinarès i Txelo Gutiérrez
Alumnes que hi participen: 69 alumnes
"Refugi" va estar el pretext per descobrir o redescobrir aquells fets, paraules, imatges, accions... que estan vinculats a aquest mot i que coexisteixen en la nostra realitat més actual. Els refugiats, el refugi, els processos migratoris, els immigrants, l'exili, la llibertat, la por, la mort, l'ajuda... i moltes paraules i idees van anar apareixent a mesura que ens vam endinsar en aquesta paraula.
Vam voler comprovar què sabien els nois i noies al voltant del refugi, és a dir, quines idees preconcebudes tenien. Tot seguit, deconstruint la paraula ens adonem, que no només és un lloc, si no que pot ser un espai, una persona o un pensament, i que també aquest refugi pot ser buscat a través d’una causa provocada, sovint, no voluntàriament. Ens vam voler centrar en el refugi dels refugiats i d'aquesta manera, entrar en l'anàlisi de problemàtiques que vivim en el nostre dia a dia. Un dels objectius era intentar crear un canvi de mirada cap a aquesta temàtica tan actual. Donar a conèixer la problemàtica dels moviments migratoris, dels refugiats i de les diverses situacions que s'estan donant, podria permetre un pensament crític davant d'aquesta realitat. Cal dir, però, que estem tractant amb alumnes molt joves, i és aquí, on els discursos i reflexions que provoquen les pràctiques artístiques ens ajuden a comprendre, a través del llenguatge artístic, el que succeeix.
Dit això, el següent objectiu era crear a partir del que sabem, del que havíem reflexionat, de les nostres idees. Aquí els alumnes es van organitzar segons els seus interessos, individualment o per grups. Dos grups classe van treballar a partir de les lletres de diferents cançons que abordaven el tema dels refugiats i processos migratoris i un altre grup va treballar a partir de les paraules que van anar sorgint durant tot el desenvolupament del projecte. Van crear un treball escrit i van fer una obra, que després es va presentar a la classe i es va fer una petita exposició al passadís. Des de tecnologia es van realitzar unes maquetes de possibles transports que podrien utilitzar aquests refugiats.
Volem anar més enllà i, vistes les reflexions que es van generar, volem continuar parlant, volem ser agents actius davant les diverses situacions, volem que el món no ens sigui indiferent. Per això plantegem altres activitats per continuar reflexionant i fent visibles aquestes realitats, sobretot per a aquells que no les volen veure.