Institut La Plana, Vic
ART RECICLAT: REFUGI DE LES COSES INÚTILS
2n d’Educació Secundària
Docents implicats: Josep Alemany Ylla
Assessorament: Ferran Blancafort, Marià Dinarès i Txelo Gutiérrez
Alumnes que hi participen: 60 alumnes
Anem pel carrer, per casa, per l’institut, entrem a la fusteria d’un amic dels pares, buidem el calaix dels botons de la modista... Amb els ulls oberts, buscant objectes de rebuig i que ja no es facin servir per res.
Busquem la bellesa de les coses inútils, dels objectes en desús, trastos vells...
A classe construïm, per grups, uns espais-refugi per guardar les peces que anirem recollint. Utilitzem caixes de cartró que hem trobat al contenidor de reciclatge, altres que ens han donat a comerços veïns, estudiem i decidim com donem forma als cartrons pel nou ús que els hi volem donar.
Hem recollit i acumulat diversos tipus de materials i ara caldrà desmuntar algunes peces, netejar i classificar els objectes trobats i guardar-los per tipus de materials en els diferents espais-refugi que hem construït.
Ja hem fet la primera feina, rescatar de l’oblit tota una colla de materials que haurien anat a parar a la deixalleria.
Sobre les taules de l’aula de dibuix hi col·loquem tots els objectes recuperats, comencem una observació, toquem i mirem, i al final seleccionem els elements que ens interessen per a la nostra idea.
Ara, utilitzant aquest materials, unint, acoblant elements diversos, volem aconseguir objectes creatius, bells i enginyosos.
Ens posem d’acord en que cadascú intentarà construir una escultura d’un animal.
Cada alumne fa el muntatge de la seva escultura i presenta com a resum del treball una explicació de la idea, unes fotografies i dibuixos de planta, alçat, perfil i perspectives de la peça.
Sessió 1. Estudi i reflexió sobre què és un refugi. En grups de tres alumnes realitzen una recerca sobre el tema, busquen exemples de diferents tipus de refugi i els expliquen al grup classe.
Sessió 2. Recerca de com diferents artistes han treballat el tema del refugi. En grups de tres alumnes realitzen una recerca sobre el treball d’un artista i l’expliquen al grup classe.
Sessió 3. Construcció de refugis amb capses de cartró reciclades. Cada grup-taula, format per quatre alumnes, decideix, a partir de les diferents caixes disponibles, realitzar un refugi que ens servirà com a lloc per guardar els materials en desús que els alumnes hagin aportat.
Sessió 4 i 5. Construcció d’escultures amb els materials en desús recuperats. Buidem les caixes refugi i posem sobre les taules els elements recuperats. Cada alumne busca, remena i finalment tria les peces que li serviran per fer el muntatge de la seva escultura. Abans, entre tots els alumnes han decidit que construirien un animal tridimensional. El següent pas consisteix en que cada alumne uneixi amb cola, claus o cargols les diferents peces per realitzar la seva escultura. Vist el resultat, l’alumne valora si cal algun canvi i busquen si cal altres objectes per completar la seva composició escultòrica.
Sessió 6. Cada alumne ja té la seva escultura acabada. En aquesta última sessió treballem la presentació del treball. Cada alumne presenta un dossier amb l’explicació de la idea, dibuixos de planta, alçat i perfil, perspectives a ma alçada i un conjunt de tres fotos. Després, en el grup classe fem una exposició de treballs i una valoració del treball realitzat.