Institut Jaume Callís, Vic

Docents implicats: Imma Vall i Mireia Navarro
Assessorament:Quim Moya, Fina Padrós i Sol Roca
Alumnes que hi participen: 75 alumnes

Aquest treball l’han realitzat alumnes de 14 i 15 anys. Aquesta dada és important ja que precisament l’edat dels autors és el que va fer veure al professorat que clarament calia plantejar el projecte d’una manera molt oberta. La proposta és només un punt de partida, i gairebé no hi havia normes o acotacions imposades que poguessin tancar portes. La idea era bàsicament escoltar molt els alumnes, fer un debat participatiu, i sobretot potenciar la seva creativitat.

D’aquesta manera es vam arribar a concretar dos projectes, un a tercer i un a quart.

A tercer van valorar molt el significat que donava personalment cadascú al concepte de refugi. Però d’altra banda volien també que fos un treball en grup on es pogués percebre que el refugi també era un espai comú on aixoplugar-se tots ells com a grup d’amics. Així que van pensar alguna cosa que els pogués aplegar a tots i que alhora fos una suma de valoracions personals. Els alumnes van escollir la imatge d’una mandala o flor gegant on cada pestanya o pètal seria un treball personal i una reflexió sobre aquest tema. Després van filmar una pel·lícula on la mandala s’anava construint a mesura que cada alumne hi aportava la seva part.

D’altra banda un grup de cinc alumnes de 4t van reflexionar sobre el tema i van demanar de fer un mural per a l’entrada de l’institut. Aquest és un lloc de pas molt concorregut. Molta gent pot veure el resultat de l’obra. Es van plantejar, sobretot, suggerir amb la imatge les sensacions que tenen els joves. El fet que el moment que estan vivint requereix esforços, tirar endavant molts reptes. Per a ells, refugi també és endinsar-te a fer amb esforç allò que t’agrada. La imatge del mural conté un personatge que s’esforça per aconseguir allò que vol.

callis AE08