Escola Vedruna Escorial Vic
RE-FUGIR
4t d’Educació Secundària
Docents implicats: Rosa Campalans i Griells
Assessorament: Ferran Blancafort, Marià Dinarès i Txelo Gutiérrez
Alumnes que hi participen:20 alumnes
Des de l’optativa d’Educació Visual i Plàstica, s’ha treballat el tema del refugi com a fil conductor d’una activitat protagonitzada pels mateixos alumnes. Després de visitar diferents exposicions, conèixer i entendre l’art conceptual, aquests han anat debatent i evolucionant les diferents idees de refugi, partint del concepte més bàsic i material fins arribar al refugi emocional, resultant el seu objecte de treball el refugi psicològic. Després de comptar amb la col·laboració del psicopedagog de l’escola, s’ha pogut comprendre que aquests tipus de refugis t’aïllen de la resta, impedeixen portar a terme la vida ordinària, sovint tenen difícil sortida i funcionen com a mecàniques mentals de protecció davant de por i dificultats.
Per grups de treball s’han escollit i estudiat una sèrie de refugis psicològics, trastorns o opcions de vida personal, per fer-ne una interpretació simbòlica inspirant-se en autors contemporanis.
La creació d’un videojoc senzill com a refugi en una realitat paral·lela enfront a una societat de fàstic, el disseny d’un barret inspirat en la teulada d’una casa per parlar de l’agorafòbia com a refugi a la por intensa que poden patir certes persones als espais oberts, el redisseny d’uns auriculars antisoroll com a refugi de l’autista per tal d’evitar les reaccions desproporcionades a alguns estímuls sonors i el mirall al terra, per ser trepitjat com a culpable de mostrar el nostre cos, com a refugi amb el qual no ens sentim còmodes, són alguns dels elements que simbolitzen diferents situacions personals, on la resposta és RE-FUGIR. L’espiral resumeix el nostre relat, simbolitzant un laberint sense sortida, com quelcom inquietant, que es centra en tots aquells qui es REFUGIEN, FUGINT de la realitat.