Escola La Monjoia, Sant Bartomeu del Grau
EL MEU REFUGI
Cicle Mitjà i Superior d’Educació Primària
Docents implicats: Laura López, Glòria Santasusana i Marta González
Assessorament:Isa Basset, Tuti Cirera i Sandra Sardà
Alumnes que hi participen:30 alumnes
Vam plantejar el projecte “El meu refugi” com una oportunitat perquè el nostre alumnat pogués descobrir l’art contemporani, entenent-lo com a mitjà per expressar les seves emocions o vivències; oferint-los un espai per a l’autoconeixement, però també amb la possibilitat de dialogar, compartir i empatitzar amb els altres. El vam portar a terme a Cicle Mitjà i Cicle Superior, durant el segon trimestre.
Per iniciar el projecte es va proposar a l’alumnat fer una petita gravació individual on es recollien les seves idees prèvies sobre el refugi. Es va realitzar en un espai on hi havia una explicació dels passos que havien de seguir, ja que els alumnes feien l’activitat un per un, sense la presència del mestre. Les indicacions que havien de seguir eren:
- Pensa un moment… què és per a tu el refugi?
- Hi ha algun d’aquests objectes que t’hi fa pensar?
- Si no has triat cap objecte, pensa’n un i escriu el seu nom en un full.
- Engega la càmera de vídeo i explica quin objecte has escollit i perquè el relaciones amb el refugi.
En la següent sessió, es van visualitzar els vídeos i es va fer una posada en comú sobre els aspectes que havien sorgit, els que més es repetien... Cada alumne va fer un recull de les paraules que havia utilitzat per fer la seva reflexió i les va reproduir amb una forma relacionada amb la seva idea inicial de refugi; per fer-ho, es va utilitzar el programa “WordArt”.
A continuació, es va fer un debat on es va anar ampliant la idea inicial que els alumnes tenien del refugi, ja que molts havien esmentat refugis físics. Així que els vam demanar que busquessin un refugi més interior i van anar apareixent conceptes més profunds com els amics, la família, les mascotes... refugis que tots coincidien que necessitaven quan estaven tristos o enfadats.
Per representar aquesta idea final, es va proposar fer una obra d’art. Cadascú va poder triar la disciplina, els materials, les mides, els colors... Cada alumne va fer dues propostes i va escollir la que més li agradava o tenia més possibilitats de fer realitat. Després van dibuixar un esbós i, finalment, vam començar la tasca de fer l’obra realitat. En aquest punt del projecte, a molts alumnes se’ls van plantejar dubtes i reptes per superar i entre tots es van buscar solucions per poder tirar endavant.
Com a conclusió final, podem dir que aquest projecte ha estat molt gratificant, tant pels mestres com pels alumnes i el valorem molt positivament.