Escola Estel, Vic
EL COS, EL NOSTRE REFUGI
Primària II d’Educació Especial (de 9 a 12 anys)
Docents implicats: Alba de Mariana, Maria Rierola, Alicia Ortas, Bet Gallach i Iolanda Poblet
Assessorament: Quim Moya, Fina Padrós i Sol Roca
Alumnes que hi participen: 6 alumnes
El nostre objectiu és conèixer el refugi dels nostres alumnes.
Són pocs alumnes, quitxalla especial per a nosaltres, amb qualitats que ens meravellen. Nosaltres som sempre les mateixes, som les seves mestres referents.
Iniciem el projecte pintant les caixes. Els oferim temps i espai perquè els infants puguin jugar amb diferents objectes que pensem que poden convertir-se en refugis: caixes, coixins, coves, cubs, iglú, mantes, llençols, matalassets ... Aquesta llibertat els fa sentir millor i amb més ganes de descobrir espais de confort.
Descobrim quina il·luminació els agrada més a cadascun d’ells, quines joguines els agrada tenir a les mans, quina música, quins companys busquen.
Són dies de descoberta, de coneixement entre nosaltres, d’apropament.
Moments intensos, emotius, amb molta comunicació corporal. El cos esdevé un refugi natural que fan servir per aïllar-se, protegir-se, marcar distàncies amb l’altre i també com un refugi que proporciona plaer sensorial.
Al llarg de les diferents sessions han obert amb generositat les portes del seu refugi, acostant-se als altres, creant vincles, compartint espais, jocs... i ampliant el refugi amb el cos de les mestres.
Els nostres alumnes no busquen un refugi material, així doncs NO ens hem de plantejar com fem un refugi amb ells i per a ells. Han fet un refugi que no té paretsperò que els protegeix, els acull, els dona suport, permet que es sentin valorats, acceptats i que se’ls té en compte.
El refugi és, per a algun d’ells, la nostra abraçada, la nostra mirada, les nostres atencions i carícies. Cadascú d’ells busca el nostre cos per protegir-se, per trobar-se acollit, per estar dins del seu refugi; els oferim seguretat, amor, tranquil·litat, benestar.
El nostre cos és el seu refugi. El cos és el refugi.