Escola El Vinyet, Solsona

vinyet AE08 10

REFUGI

Tota l’escola (Educació Infantil i Primària) 

Docents implicats: Sílvia Saborit, Maria Tripiana i tot el claustre de mestres
Assessorament:Bruna Dinarès, David Oliva i Montsita Rierola
Alumnes que hi participen:221 alumnes

El projecte Refugi s’inicia a l’espai artístic on es proposa realitzar l’espectacle del moment especial de la música amb aquesta temàtica com a eix principal.

La idea és que tots els grups de l’espai artístic de la comunitat de grans i mitjans, conjuntament amb la comunitat de petits, facin un treball de creació entorn del tema del refugi. Plantegem un espectacle en el que els diferents grups faran la seva proposta i s’aniran enllaçant. En aquesta activitat, els grups de mitjans i grans treballen junts. 

Pel que fa al procés de creació, un cop es planteja el fil conductor de l’espectacle, els infants exposen les seves opinions i realitzen una pluja d’idees. A partir de les idees exposades, es fa un recull i es decideix el tipus de refugi que treballarà cada grup. D’aquesta manera apareixen:

  1. Refugi de muntanya, refugi de neu, refugi sota el paraigües, refugi al bosc.
  2. El tema del bullingi dels refugis “mentals” de qui és agredit.
  3. El vincle de la mare i el nadó / L’embrió al ventre de la mare (ventre entès com a refugi).
  4. El tràfec del dia a dia, la inèrcia de la societat a fer-ho tot amb presses. I la música com a refugi per trobar la calma.

L’inici i el final de l’espectacle tindrà com a fil conductor els refugiats, aquells que fugen d’un país en guerra per arribar-ne a un altre que els aculli. 

A més, els infants del grup de grans elaboren una presentació que es projecta a l’escenari per tal de fer de “decorat” i complementar l’espectacle de moviment.

Els petits, per la seva banda, fan una coreografia relacionada amb els caus dels animals. Treballen per grups, cada grup un cau diferent: conills, talps, llops... Van sortint a l’escenari per grups d’animals fins que tots es troben a dalt, representant un bosc. 

L’espectacle esdevé un èxit. A partir d’aquí comença el trajecte individual: i els infants d’un grup de grans s’enregistren realitzant un seguit de preguntes “poderoses” per fer reflexionar als seus companys de l’escola. Posteriorment elaboren un maniquí challengede les seves maneres de refugiar-se i l’envien a totes les aules.

Ara cada classe ja segueix el seu rumb, cada grup investiga els camins que més li interessen, s’adopten rutes molt diferents (els emboscats, el refugi emocional, els refugis mòbils i portables, etc.) però totes unides sota el mateix paraigua, el refugi. Creem un classe que actua com a “centre de control” i en ella és on els infants van comunicant les investigacions, reflexions i dinàmiques elaborades entorn al refugi a fi d’anar-les enllaçant en un mapa de conceptes comú, que dóna a conèixer la nostra gran aventura. 

vinyet AE08
vinyet AE08
vinyet AE08
vinyet AE08
vinyet AE08
vinyet AE08
vinyet AE08
vinyet AE08
vinyet AE08
vinyet AE08
vinyet AE08
vinyet AE08
vinyet AE08
vinyet AE08

caixalogos ae07 horitzontal
© 2011 ART I ESCOLA
Tots els continguts han estat elaborats per les institucions, escoles i persones participants a ART i ESCOLA
Web realitzat per ACVic Centre Arts Contemporànies