Escola Dr. Joaquim Salarich, Vic
OBRINT LA MALETA
Cicle Superior d’Educació Primària
Docents implicats: Anna Soler i Carla Mas (estudiant de pràctiques)
Col·laboradors: Cooperativa La Fera Ferotge
Assessorament: Paquita Clot, Quique Giménez i Mercè Iglesias
Alumnes que hi participen: 20 alumnes
En aquest projecte ens hem acostat a la vida de les persones que busquen refugi, concretament a la d’una nena, la Samira, de l’edat dels mateixos alumnes i que marxa de Síria amb l’objectiu de fugir de la guerra i poder trobar tranquil·litat en una altre país, lluny de casa, juntament amb la seva família. Els alumnes descobreixen el llarg viatge que ha de fer i les dificultats en que es troben. Això els impressiona.
Creien que els refugiats són persones pobres, sense feina, a vegades sense casa... i no és així.
Hem fet aquest treball amb la col·laboració de la cooperativa La Fera Ferotge, que ens han explicat vivències reals sobre aquesta realitat.
Amb aquesta història han descobert el món que gira entorn dels prejudicis i els alumnes han pogut explorar i parlar de tot allò que han experimentat a la vida i els ha fet sentir malament. Han vist que les persones tenim molts prejudicis i què comporten.
Cada alumne ha buscat una vivència molesta i l’ha transformada en una paraula, a partir d’aquí ha realitzat un quadre amb diferents tècniques i materials per poder transformar i superar aquest moment difícil.
Finalment han arribat a la conclusió que tots i totes necessitem un refugi en moments difícils.
Aquest refugi pot ser interpretat de moltes maneres. Alguns d’ells són: la família, els amics, el menjar, les pantalles, l’esport...
Han representat tots aquests refugis plàsticament i els han col·locat en una maleta, que simbolitza el viatge que va fer la Samira quan va marxar de Síria.
Amb aquest treball han après a tenir empatia, posar-se a la pell de l’altre.
A veure que els prejudicis que omplen el món, no són bons.
A que a partir de l’art ens podem alliberar de mals moments i exterioritzar sentiments.
A trobar el gust en crear.
A exterioritzar els sentiments i emocions i compartir-los en grup.