Escola Bellpuig, Sant Julià de Vilatorta
REFUGIS CAP ENDINS, REFUGIS CAP ENFORA
4t, 5è i 6è d’Educació Primària
Docents implicats: Paula Díez Serrat, Mª Antònia Rierola i Francesca López
Assessorament: Paquita Clot, Quique Giménez i Mercè Iglesias
Alumnes que hi participen: 59 alumnes
Dins els Espais Artístics del grup de grans (4t, 5è i 6è) s’ha treballat el Refugi deixant que cada grup tirés endavant la seva pròpia proposta després d’una reflexió comuna.
Refugis cap enfora: sovint busquem refugi en la família, en els amics, en l’esport que practiquem, en les nostres aficions...
La companyia, la col·lectivitat, el suport i l’amistat van ser els objectius a reforçar del primer grup.
Van construir un Refugi de trobada al pati de primària. Trobaven a faltar un espai per dibuixar, parlar i estar tranquils.
Uns palets, una caixa de lectures dinamitzades pels propis alumnes, uns fils de colors fent de cortines i poc més van ser suficients per afegir al pati un racó interessant. Va ser reconfortant pels seus creadors sentir a l’escola:
“Quedem al refugi a l’hora del pati?”
Refugis cap endins: a vegades quan estem cansats, tristos, decebuts, enrabiats, enfadats, baixos d’ànim... no volem companyia; busquem estar sols. A casa sovint ens tanquem a l’habitació, escoltem música amb els “cascos”, ens amaguem en un racó de la casa, pugem a la teulada fins i tot...
A l’escola hi havia un grup d’alumnes que trobava a faltar aquest espai i van idear el Refugi Desfoga’t. Un espai darrere una cortinaesquitxada de pintura on hi pots trobar coixins, frases d’ànim i objectes antiestrés. Aquest petit racó està situat en una aula de desdoblament que no s’ocupa sovint i permet que els nens i nenes que ho necessitin trobin aquests moments d’intimitat.
El meu lloc perfecte: com a tancament del projecte, els alumnes de 4t van realitzar una meditació visualitzant un lloc on es trobessin a gust, fora de perill, tranquils, amb energia...
Després d’aquests minuts, cada alumne va plasmar el seu lloc imaginat en una capsa de cartró cúbica a partir de molta varietat de materials i la llibertat per a transformar-la, retallar-la...
Aquest projecte ens ha conduit per camins rics i diversos. Per reflexions profundes i llibertat plàstica, per converses llargues i silencis.
El treball en equip ha funcionat de manera espontània i ha fet que els projectes cobressin més importància.
Junts hem transformat una mica l’escola.