Escola Mare de Déu de la Gleva, Les Masies de Voltregà
RES SER
Tota l’escola (Educació Infantil, Primària i Secundària)
Docents implicats: Michele Fumagalli, Blanca Galicia, Gerard Sancho, Laura Nicolau, Laura Puig, Cesar Senra, Josep Maria Sucarrats, Marta Zaragoza i tot el professorat
Assessorament: Eudald Alabau, Alícia Casadesús i Eli Soler
Alumnes que hi participen: 273 alumnes
Performance: dia del refugi
Per entendre el concepte de necessitat de refugi, un dia, sense que els alumnes sabessin res, va sonar l’alarma de l’escola i vam haver de sortir. Els alumnes, dividits en grups, havien d’arribar a un punt en concret que estava marcat en un mapa. Allà hi trobaven menjar i una motxilla amb un seguit de proves. La resolució de les diferents proves els duia al refugi, que era la seva escola.
Una vegada arribaven al refugi, hi havia un grup de voluntaris d’acollida format pels alguns alumnes d’ESO. Aquest grup s’encarregava d’acollir els que arribaven, preparar el menjar i servir-lo.
Desprès d’haver agafat força, un voluntari d’acollida es va dedicar a recollir les vivències d’alguns alumnes per tal d’entendre millor el que havien viscut.
Instal·lacions: trobar-se amb els refugis
Al llarg de les següents dues setmanes, als passadissos de l’escola, van aparèixer unes caixes on hi havia una imatge diferent cada dia.
Els alumnes, encuriosits, van poder conèixer dia rere dia diferents tipus de refugis.
Posteriorment aquestes imatges es van convertir en el refugi que treballava cada curs.
A més, per aprofundir millor els refugis, es va realitzar un laboratori lector per a cada cicle relacionat amb un llibre diferent sobre aquesta temàtica.
Escultures: construïm un refugi
Quan els alumnes havien interioritzat el concepte, se’ls va presentar l’artista italià Mario Merz i el seu art.
La referència que van utilitzar els alumnes per crear les seves obres d’art és la sèrie Igloo.
En aquestes obres l’artista representa diferents textures que envolten una forma arquetípica de refugi com és ara l’iglú.
La tasca dels alumnes ha estat triar materials relacionats amb el concepte de refugi treballat a classe per poder plasmar després una obra d’art personal al voltant del concepte de refugi presentat.