INS GURB
INS GURB
MAXIMÍL·LIA DE GURB
Població: Gurb
Nivells educatius: 4t d’Educació Secundària
Alumnat que hi participa: 15
Docents implicades: Mar Colomer i Carme Jiménez
Assessorament del projecte: Marta Arisa, Xè Canal i Quique Giménez
Descripció del projecte:
Al llarg d’un trimestre i assessorats per la Mar Colomer i la Carme Jiménez, un grup de 15 alumnes de l’Institut de Gurb de l’optativa d’Expressió Artística de 4t d’ESO han treballat en el projecte “Maximíl·lia de Gurb” que ara us presentem.
L’alquímia a l’edat mitjana pretenia explicar com una substància es podia transmutar en una altra amb l’objectiu de transformar els metalls en or. Els alquimistes també buscaven guarir algunes malalties i otorgar la immortalitat. L’alquímia era una pràctica secreta en la que abans de transmutar els metalls els alquimistes havien de transformar la pròpia ànima.
Al 1415 els prohoms de Gurb encarreguen a Lluís Borrassà un retaule italogòtic per a l’església de Sant Andreu de Gurb. El retaule es troba actualment al MEV, Museu d’Art Medieval de Vic, i en ell hi apareix el personatge de Maximíl·lia, concretament en l’escena de la crucifixió de l’apòstol. Lluís Borrassà va representar a Maximíl·lia agenollada als peus del Sant, mentres el Procònsol, a cavall, li trepitja els vestits. El retaule va presidir l’altar de sant Andreu de Gurb durant 500 anys.
Sant Andreu du a terme la seva tasca a Grècia amb l’ajuda de Maximíl·lia. El marit de Maximíl·lia, Procònsol de Roma, és l’encarregat de perseguir el cristianisme, acabant aquesta persecució amb la condemna de l’apòstol a morir a la creu. Nosaltres ara li dediquem a Maximíl·lia el nostre retaule, després de que hagi estat relegada a l’oblit.
Per a realitzar el retaule hem barrejat en calent cola de conill amb escaiola per fer el gesso, amb el que hem emprimat les taules. Hem ampliat els dibuixos originals amb la tècnica de la quadrícula sobre paper vegetal i els hem passat a les taules amb un estergit o spolvero, resultant una sinòpia. També hem preparat les pintures al tremp amb pigment, i rovell d’ou com a aglutinant.
Les primeres capes de tremp sobre la pell dels personatges les hem donat amb pigment verd a mode d’ombra. Després de varies capes verdes hem afegit altres capes, ara ja de color beix, sobre la superfície de la pell, obtenint un clarobscur. També hem creat textures, com en el cas dels brins d’herba i els pèls del cavall, i hem afegit un arabesc, tot repetint una matriu original amb paper carbó, resseguint-ho amb mixtió i aplicant-hi pa d’or.