ESCOLA VIC CENTRE
ESCOLA VIC CENTRE
LA MÀGIA DE CANVIAR EL MÓN
Població: Vic
Nivells educatius: Tota l’escola. Educació Infantil i Primària
Alumnat que hi participa: 205
Docents implicades: Laia Montiel, Carla Parramon, Anna Sanchez i Júlia Townsend
Assessorament del projecte: Jan Madrenas, Sandra Sardà i Alba Sauleda
Descripció del projecte:
Durant el segon trimestre del curs 2024-2025, l'escola ha participat en el projecte Art i Escola amb una proposta innovadora titulada “La màgia de canviar el món”. Aquesta edició convidava els nens i nenes a convertir-se en aprenents de bruixes i bruixots per reflexionar sobre diferents problemàtiques socials actuals a través de la creació de pocions màgiques. Cada classe ha treballat una temàtica específica, com la contaminació, la desigualtat de gènere o la guerra, amb l’objectiu de generar consciència social i proposar solucions creatives a través de l’art.
El projecte va començar amb una introducció narrativa teatralitzada de les mestres que va incloure el descobriment d’un cofre antic a les obres del pati de l’escola, el qual contenia una carta de la bruixa Brígida del Saüc i algunes ampolletes de vidre misterioses. Aquesta carta, que feia referència a problemàtiques socials passades, va inspirar els i les alumnes a pensar en els problemes del món modern que els preocupen i a imaginar solucions màgiques a través de les pocions. A partir d’aquest punt de partida, els infants han investigat les causes i conseqüències de les problemàtiques socials escollides, han desenvolupat una reflexió crítica i, finalment, han creat les seves pròpies pocions, receptes màgiques, varetes, amulets i encanteris.
Durant el projecte, l’alumnat ha treballat cooperativament per dissenyar i elaborar les seves pocions, utilitzant materials naturals i altres elements simbòlics pensats amb un treball previ a l’aula i recollits en diferents sortides i caminades per l’entorn. S’ha donat a cada poció un significat profund i s’han elaborat receptes manuscrites de cadascuna d’elles que incloïen ingredients específics i encanteris creatius. A més, s'ha creat una instal·lació artística col·lectiva amb les ampolles de pocions i el llibre màgic, i s'ha presentat a tota la comunitat educativa, mostrant així la unió de les diverses classes en la creació de l’obra.
La culminació del projecte ha estat una performance final realitzada en un espai natural de l’entorn (al riu Mèder, prop del pont Romà), on els i les alumnes, acompanyats per les seves famílies, han aplicat les pocions creades al riu i han recitat els encanteris. Aquest acte ha simbolitzat la transformació i l’esperança en un món millor, pensant que l’aigua del riu escamparà la màgia per tot el món, reforçant els valors de solidaritat, justícia social, equitat i empatia entre altres. A través d’aquest procés, els alumnes han après a combinar la creativitat amb el compromís social, vivint una experiència educativa enriquidora i significativa.