ESCOLA ANDERSEN
ESCOLA ANDERSEN
IL·LUSIONS, FANTASIA; EXPERIMENTEM I CREEM. MÀG…
Població: Vic
Nivells educatius: Cicle Superior d’Educació Primària
Alumnat que hi participa: 112
Docents implicades: Pili Canal i Aina Farrés
Assessorament del projecte: Cristina Martínez, Montsita Rierola i Mònica Ruiz
Descripció del projecte:
Aquest projecte s’ha treballat amb tot l’alumnat de cicle superior, organitzat en tres grups independents d’uns 40 alumnes. Cada grup l’ha iniciat amb la mateixa premissa, però la dinàmica pròpia de cada un dels grups ha fet que el procés que han seguit hagi estat diferent i divers. S’ha enfocat a crear, a experimentar i a fer-ho en col·lectivitat, tot compartint converses, visions, opinions i sensacions, manipulant i tocant aquell aspecte escollit del tema d’enguany: la màgia.
El procés que s’ha seguit ha estat: a partir de quatre definicions que es poden trobar al diccionari, s’ha descobert i deduït el tema que es treballa, la màgia. En el primer moment, s’ha dibuixat a partir de colors, línies, figures, paraules...
A partir del tema, es parla dels tipus de màgia que coneixen: trucs, cartes, moments màgics, éssers fantàstics, bruixes i bruixots, pocions..., i s’escull quin dels temes els atrau més per treballar-lo de manera col·lectiva i tractar-lo. Ha estat molt enriquidora la conversa de les diferents preferències i els arguments per tal d’arribar a un consens. El primer grup ha optat pels éssers fantàstics. En petits grups han dissenyat i creat un ésser, explicant allò que els fa fantàstics, els seus poders: ales per volar, anar al futur... L’han fet utilitzant el material més adient: fang, paper encolat, material reciclable, etc.
El segon grup també ha escollit treballar els éssers fantàstics. S’han organitzat en quatre grups, cadascun ha imaginat i creat un ésser fantàstic perquè estigui al pati i a prop dels alumnes amb un objectiu: cada ésser serà receptor d’aquelles coses que s’han perdut al pati i qui les busqui les podrà recuperar. Aquest fet per si mateix ja és molt màgic, ara s’ha de comprovar si la màgia es produeix!
El tercer grup ha treballat les il·lusions òptiques. Ha estat un treball d’experimentar, de transformar, de jugar amb les formes, amb les línies, amb el moviment, amb els patrons, amb les sèries, amb els colors, una infinitat de possibilitats. Hi ha qui ho ha fet de manera individual, qui ho ha fet en parella o petit grup; qui ho ha fet de manera dinàmica, lleugera i amb certa rapidesa i qui ha preferit fer-ho amb calma, provant, corregint i rectificant; amb paper, amb ordinador o cartó. Tres propostes, tres màgies... i la teva, quina és?