INSTITUT LES MARGUES
LES FERIDES DELS RECORDS
Població: Calldetenes
Nivells educatius: 4t d’Educació Secundària
Alumnat que hi participa: 20
Docent implicada: Laura Griera i Vidal
Assessorament del projecte: Mercè Iglesias, Jordi Lafon i Jan Madrenas
Descripció del projecte:
El fet que entre el final del primer trimestre i l'inici de les vacances de Nadal hi hagi un nombre de classes podria permetre començar un projecte nou però en realitat es fa difícil, ja que, per una banda, l'alumnat sent que necessita descansar i, per altra, les vacances trenquen la continuïtat de qualsevol activitat que es proposi començar. Per això vam aprofitar aquest espai de temps per fer una aproximació al projecte partint dels seus interessos. Cada alumne/a havia de buscar cinc representacions artístiques (escultura, pintura, cançó, poema, etc.) que estiguessin relacionades amb la mort.
Després havien de fer un dibuix relacionat amb les representacions trobades.
Tornant de les vacances, i per continuar-nos aproximant al tema, vam agafar el llistat de referents proporcionat per l'organització, i cadascú en va haver d'escollir un per fer una fitxa de l'obra i posteriorment explicar-la a la resta de la classe.
L'última aproximació al tema va ser visitar l'exposició “Mortals” i fer l'activitat relacionada amb la pèrdua que tenien prevista. Utilitzant aquesta visita com a punt d'inici principal de l'activitat de la resta del trimestre, vam fer una pluja d'idees relacionada amb el tema de la mort. Es van fer agrupacions lliures de persones (la majoria volien fer el treball soles, altres en parelles i algun grup de tres persones) i cada agrupació va escollir una paraula de la pluja d'idees (on van sortir paraules com ànima, mort negra, records, ha marxat, vida i mort, suïcidi, calavera, ferides, temps, explosió, ofegament, sang, cel, etc.) i a partir d'aquí van començar els projectes lliures sobre aquests conceptes. Van sortir moltes tècniques diferents, com escultura, pintura, fang, imatges digitals i analògiques i un vídeo entre altres.
Després d'aquests treballs vam organitzar una exposició a la classe per acostar el paper del comissari. Una vegada acabat aquest projecte individual o en grups reduïts, i juntament amb l'assessora Mercè Iglesias, vam buscar una manera d'unificar el projecte per tal de poder presentar un projecte comú.
Finalment, cada grup va passar la seva obra inicial a un llenç fent l'esforç de representar la seva idea en un format diferent de l'inicial i agafant com a nexe comú entre totes les obres la paraula records i la de ferides.