INSTITUT LA PLANA. 2n ESO
EL NOSTRE ESPAI
Població: Vic
Nivells educatius: 2n d’Educació Secundària
Alumnat que hi participa: 110
Docents implicats: David Costa, David Sales i Ester Tió
Assessorament del projecte: Mercè Iglesias, Jordi Lafon i Jan Madrenas
Descripció del projecte:
Des de l'Institut la Plana, aquest any hem explorat la temàtica: “LA MORT. Els cicles de la vida” dins el treball per projectes "MAKERS" on s'engloba part de l'assignatura de Tecnologia i d'Educació Plàstica, Visual i Audiovisual. Com a tret de sortida, en un espai d’intimitat, es va llençar la pregunta: "Què us suggereix la paraula mort?" D’aquí vam crear una pluja d'idees enregistrades mitjançant una pissarra electrònica. A continuació es va projectar, explicar, debatre i reflexionar sobre l'obra "Retrat d'en Ross a L.A.", (1991) de Félix González-Torres. Obra d'art que parla de l'amor, la volatilitat de la vida i que convida a pensar en la fugacitat dels moments viscuts, però també del dol, la temporalitat, la incertesa, l'espai, canvis, inicis, finals, el temps, l'evolució, els cicles, la continuïtat, etc.
A partir d'aquí, vam estar investigant tota classe d'artistes (músics, escultors, pintors, fotògrafs, dissenyadors...) que han treballat el tema. Amb els resultats obtinguts es va dur a terme una posada en comú i amb tot, es va fer la tria d'objectius, l'elecció i sincretització del tema i el títol del projecte a desenvolupar: "Tots tenim el mateix espai".
Un cop feta la tria vam encomanar a l'alumnat la realització de sis fotografies, treballant la mort com a voluntat simbòlica, el disseny d'un objecte tridimensional que evoqués la mort en un espai determinat. Per a la construcció de l'objecte els vam donar l'opció de generar-lo a partir d'un programa 3D i amb impressió 3D o bé en format manual deixant a la seva elecció el material per a la construcció d'aquest. Però partint sempre d'un cub de fusta de 9x9 cm realitzat amb tall làser i simbolitzant d'alguna manera l'espai que ocupa la fi. També se'ls va demanar un text que van dur a terme durant una sessió a la matèria de Llengua Catalana. Van realitzar diversos esbossos, dibuixos, croquis i plànols amb les mides reals, es va dissenyar l'element en volum.
Per acabar, van fer tot el muntatge dins del cub amb els diversos elements generats, les fotografies, l'objecte, el text i la resta de posada en escena dins de l'espai proporcionat a partir del cub. Després es va fer la presentació dels resultats finals on cada alumne va realitzar una memòria escrita i documentada amb fotografies que al mateix temps van resumir en una presentació a partir de l’aplicació digital Wakelet. I ja per concloure, una activitat grupal on es va idear la projecció conjunta del projecte, que finalment va ser una instal·lació al pati de l'Institut, que es va enregistrar de forma digital amb una gravació i fotos en pla zenital per mitjà d’un dron.
Tot plegat ha estat un gran repte on hem pogut parlar i treballar un tema poc comú a les aules. Tanmateix, un tema molt present a les nostres vides, que encara avui en dia tot sovint esdevé "tabú", ja sigui per interdicció, maneres, costums, diversitats culturals, creences..., però que a la fi l’hem de tractar com a part de la vida. Perquè té a veure amb donar sentit a la pròpia vida i no només la mort dels humans, sinó les diverses morts que patim en l'evolució individual i col·lectiva, i també altres morts, com per exemple la dels animals, les plantes, la matèria, els objectes o bé com a cicles de la vida. És a dir la dualitat, la vida i la mort encaixada en un espai concret i dins del món i en funció de la mirada personal de cadascú segons experiències i vivències. En definitiva, ens ha donat l'oportunitat de fer visible i promoure en els adolescents aquest fet vital, reflexionant i obrint-los la mirada a les diverses realitats existents.