INSTITUT ESCOLA JOSEP MARIA XANDRI
TOT ES TRANSFORMA
Població: Sant Pere de Torelló
Nivells educatius: Tota l’escola. Educació Infantil, Primària i Secundària
Alumnat que hi participa: 40
Docents implicades: Iraida Cotrina, Maria Montserrat, Anna Plans i Alba Vinyes
Assessorament del projecte: Quique Giménez, Montsita Rierola i Sol Roca
Descripció del projecte:
La transformació de la matèria morta: les coses que es transformen. El record: allò que ja no tenim.
“Res es crea, res es destrueix, tot es transforma” Antonine Lavoisier
COSES QUE ACABEN/QUE ES TRANSFORMEN
TRAJECTÒRIES DE VIDA I MORT.
CÀPSULA D’ART I ESCOLA SOBRE LA MORT/ LES COSES QUE S’ACABEN (INVESTIGACIÓ ARTÍSTICA)
EL RECORD: ALLÒ QUE JA NO TENIM
Treballem a partir d’artistes que combinen l’art i la ciència i que aborden la investigació artística.
A Comunitat de petits ens fixarem en la transformació del color de la matèria orgànica després que hàgim compost una peça amb material orgànic cosit sobre un llenç. Captem el procés de transformació posant èmfasis en el color i la textura de matèria orgànica morta i el capturem amb fotografia diàriament per enregistrar el procés de transformació de la matèria i del seu color. (Natura morta) La poma que mengem ja és morta, tot allò de què ens alimentem ja és mort i en procés de descomposició. Hi ha vida més enllà de la mort? La transformació de la matèria transita per diferents vides. Pels infants que comencen a crear una obra amb els aliments, la vida útil d’aquell aliment comença en aquell moment, justament quan comença a morir. Capturem la vida d’una obra mentre la seva matèria mor creant l’existència d’una nova creació de ser, l’obra, amb l’observació de la mort.
A mitjans i grans treballarem a partir de la vida dels objectes i el material que ens envolta el dia a dia. Parlarem d’ecologisme i objectes de vida curta i vida llarga. Captarem el procés i els rastres de vida de cada objecte o material a través de foto i/o vídeo. Treballarem sobre la idea d’objectes de vida curta o llarga. Ampliem la vida als objectes amb la creació?, quan acaba la vida d'un objecte?, quan deixa de donar l’ús pel qual està fet?
Parlem sobre el registre del TEMPS. REGISTRES DE VIDA O REGISTRES DE TEMPS. CAPTURA DE TEMPS O DE MOMENT. COM CAPTUREM LA VIDA, Els rastres que deixa la vida i els rastres que deixa la mort.
A Comunitat de joves, parlem d’allò que ja no tenim, del cicle de la vida. De la infància i del pas cap a l’adolescència. Posem la mirada en el seu “jo” d’abans d’ara i reflexionem sobre les etapes de la vida i de la mort. Basant-nos amb l’obra de l’artista Joseph Cornell i les seves capses del passat i posant valor al temps.