ESCOLA VIC CENTRE
MORTS SILENCIADES
Població: Vic
Nivells educatius: 5è d’Educació Primària
Alumnat que hi participa: 25
Docents implicats: Laia Montiel
Assessorament del projecte: Xè Canal, Nàbia Adillon i Sandra Sardà
Descripció del projecte:
El projecte realitzat amb els i les alumnes de 5è de Primària va ser una experiència enriquidora que va fusionar l'art amb la reflexió sobre un tema tan complex com és la mort. Inicialment, es va iniciar el projecte amb una explicació de què és el projecte d’Art i Escola, una reflexió sobre què és l’art i la visualització de vídeos i imatges que van permetre als alumnes explorar una varietat d'expressions artístiques, des de pintures fins a escultures, passant per la fotografia i l’art digital.
Seguidament es va plantejar als alumnes la qüestió sobre què els venia al cap quan pensaven en la mort. Mitjançant una pluja d'idees, es va recollir una gran varietat de pensaments i emocions relacionades amb aquest tema. Aquest exercici va permetre als alumnes expressar lliurement les seves percepcions i inquietuds.
Després de recopilar les idees dels estudiants, es va passar a analitzar-les i organitzar-les per temes. D'aquesta manera, es va identificar una preocupació comuna: les morts que ells consideraven injustes i que sovint es troben en les notícies. Es va decidir centrar el projecte en aquests casos per donar-los visibilitat i conscienciar sobre diverses problemàtiques.
La següent fase va consistir en l'anàlisi de notícies que representaven diversos tipus de mort, com ara la violència masclista, la discriminació racial, l'assetjament escolar, entre altres. A través d'aquest exercici, els alumnes van comprendre millor la complexitat i la diversitat de les situacions relacionades amb la mort.
Amb aquesta comprensió més amplia, es va arribar a la conclusió que era crucial visibilitzar aquestes qüestions mitjançant una obra d'art. Així va néixer la idea de crear un mural titulat "Morts Silenciades", que integrava les notícies llegides i les fotografies dels alumnes, tot fent èmfasi en el silenci que sovint envolta aquestes situacions. Per tal d'aprofundir en l'experiència, es va decidir utilitzar caixes de cartró pintades de negre com a símbol de la mort. A sobre d’aquestes caixes, es van col·locar i enganxar objectes per identificar els diferents tipus de mort treballats, mentre que a l'interior es van afegir miralls per convidar a la reflexió sobre la pròpia mortalitat i la capacitat d'identificar-se amb les persones afectades. Per tal de fer l'obra més accessible i impactant, es va optar per il·luminar-la. A més, es va afegir la paraula "silenci" en un costat del mural com a recordatori del silenci que sovint acompanya a aquestes temàtiques en la societat.
Finalment, es va desenvolupar una activitat de redacció per parelles, en la qual l’alumnat va escriure missatges dedicats a les persones que han patit aquestes morts injustes. Aquesta activitat va permetre als estudiants expressar les seves emocions i reflexions de manera creativa i empàtica.
A més, es va organitzar un ritual d'ofrena en el qual es van llegir aquests missatges com si fossin un homenatge a les víctimes. A través d'aquest ritual, es va involucrar la comunitat educativa perquè participés deixant també les seves ofrenes o missatges.
Concluent, el projecte "Morts Silenciades" va ser una oportunitat per als alumnes de connectar amb temes profunds com la mort i la injustícia, utilitzant l'art com a vehicle per expressar-se i generar consciència social. A través d'aquesta experiència, van aprendre la importància de donar veu a aquells que sovint són silenciats i van desenvolupar habilitats d'empatia i solidaritat.