ESCOLA VIC CENTRE
MORTALS
Població: Vic
Nivells educatius: 4t d’Educació Primària
Alumnat que hi participa: 25
Docents implicats: Dolors Ausió, Aleix Besolí i Miquel Rosell
Un projecte de: Albert Potrony
Col·laboració: Bruna Dinarès, Lorda Crusellas, Maite Palomo, Roser Sanjuan i Txusa Serra
Descripció del projecte:
Primera sessió (amb la Xusa i l’Albert)
Presentació al grup del què farem en aquest projecte. Mencionem les persones més importants de la nostra vida i llistem a la pissarra aquelles persones i animals que han mort i les recordem (La pissarra màgica). Seguidament pensem en aquelles coses que hem estimat i hem perdut (joguines, objectes, animals, persones...), n’escollim una i en fem un model en plastilina per recuperar-lo. Per escrit, contestem algunes preguntes: perquè te l’estimaves/t’agradava tant?, com et sents quan perds alguna cosa que estimes? Com ho superes? Com i quan ho recordes?
Els demanem que a la sessió vinent parlin amb els de casa d’una persona o animal de la família que hagi mort, de com era i què en recorden. Els demanem que portin fotografies.
Segona sessió. Els jocs olímpics de fer el mort
Fem diversos jocs relacionat amb la mort com: dividim la classe en atletes, jurat i públic. Els atletes han de fer veure que cauen morts durant 1 minut. El jurat els puntua. Ho repetim canviant els papers. O el joc de l’adeu: joc on imaginem com podem dir adeu a algú que marxa sense utilitzar paraules, només gestos. En aquesta sessió també presentem el nostre mort estimat (mascota o persona). Mostrem la foto que hem portat de casa i compartim la nostra recerca.
Tercera i quarta sessió - El cementiri
Qui ha visitat algun cementiri? Són diferents depenent de en quina cultura hem nascut? Per a qui son els espais del cementiri? Què hi anem a fer? Quines preguntes volem fer a una persona que treballa a un cementiri?
Al cementiri, fem una visita guiada amb la persona encarregada. Li fem les preguntes que hem pensat abans de sortir i les que van sorgint durant la visita.
Seguidament fem un tomb fixant-nos en les làpides que necessiten una mica d’afecte. Fem fotos per poder recordar-les ja que els farem petites ofrenes quan tornem a visitar el cementiri.
Juguem dins l’espai del cementiri. De forma respectuosa, juguem a fer el mort, a l’assassí invisible, etc.
Abans de marxar, pensem “com ens acomiadem” d’una manera bonica de tots els que es queden al cementiri (animals, plantes, escultures i difunts)? Podem utilitzar els gestos d’adeu sense paraules que vam crear a l’escola? Hi ha cap cançó que puguem cantar?
Cinquena sessió - Visita a MEV
Veiem el Llibre dels morts i sarcòfags de diferents cultures (romans, ibers i egipcis). Allà, fem una activitat entorn de la pregunta “Què passa quan morim? Anem a algun lloc?” Imaginem aquest lloc i els estadis del viatge. També pensem què o qui ens hi enduríem, i ho dibuixem a unes teles que faran d’estendard.
Sisena i setena sessió – l’encanteri
Escrivim encanteris i consells que donaríem a algú que està a punt de morir. Aquests consells es converteixen en una cançó que assagem en grup.
Vuitena sessió – tancament a ACVIC amb les famílies
Fem una acció artística caminant des de l’escola fins a ACVIC, allà cantem la cançó davant de les famílies.
Valorem molt positivament la participació al projecte Mortals. Sens dubte ha estat la millor manera d’apropar-nos al tema de la mort, d’una manera pausada, a través de l’art i acompanyats d’experts.