INSTITUT-ESCOLA MESTRE ANDREU
ARRELS
Població: Sant Joan de les Abadesses
Nivells educatius: Educació Secundària
Alumnat que hi participa: 136
Docents implicades: Neus Claret i Sílvia Garcia
Assessorament del projecte: Paquita Clot, Laia Solé i Arnau Vernis
Descripció del projecte:
Encara que no estiguem fixats al terra com els arbres o les plantes, l’ésser humà també compta amb diferents arrels que li donen suport emocional i el connecten amb la resta d’éssers vius. Nosaltres hem treballat sobretot les arrels familiars: d’on som? D’on venim? A quin territori ens sentim més lligats? I també aquelles olors i melodies que formen part de la nostra infantesa. Aquelles que, quan les sentim de nou, ens transporten a moments viscuts, a les emocions i com no, a la nostra gent.
S’han portat a terme quatre activitats diferents:
UNA NOVA MIRADA A LES NOSTRES ARRELS
A partir dels nostres àlbums familiars i de fotografies antigues dels nostres pobles, hem transformat i manipulat el relat de les mateixes a través del collage, la llana i l’aquarel·la portant-les a la nostra visió del món.
LES NOSTRES DONES, LES NOSTRES ARRELS
Qui no té una dona a la seva vida? La mare, l’àvia, la germana, l’amiga, la companya, la tieta, una veïna… Dones moltes vegades poc valorades i poc reconegudes però que també són part de les nostres arrels o de les nostres branques. Dones que sempre hi són, tant a les bones com a les no tan bones. Elles ens cuiden, ens acaronen, ens peixen, eixuguen els nostres plors, pateixen amb nosaltres, ens guien, ens aconsellen i sobretot ens deixen empremta. Valgui aquest per ser un homenatge a totes elles i serveixin els codis QR per escoltar les nostres veus.
ARRELS EN CONSERVA
Sovint deixem de banda el poder de l’olfacte, però quantes vegades les olors ens transporten a les nostres arrels? Hem preservat les nostres arrels olfactives en pots. Olors que, només de tancar els ulls, ens transporten al passat, als bons moments viscuts o a les persones estimades. Cada pot guarda un relat viscut com les conserves que duren en el temps, però que a diferència d’elles, aquestes no tenen data de caducitat. Assaboriu-les tot obrint el seu codi QR i sentireu els nostres relats.
RECORDS DE LA INFÀNCIA
A través de la paraula arrel i a través de la música el que hem treballat ha estat buscar en les arrels de la infància del nostre alumnat fent les següents preguntes: Quines cançons ens arrelen a la nostra infantesa? Quines cançons ens arrelen a la nostra família? I a la nostra terra? A partir d'aquí, un cop trobades les cançons les hem cantat, buscat a internet i creat un codi QR per poder-los inserir en petits treballs manuals d'aparells de reproducció de so del qual també hem treballat quines són les seves arrels.