ESCOLA WALDORF LA FONT
ARRELS
Població: Vic
Nivells educatius: 2n d’Educació Secundària
Alumnat que hi participa: 27
Docents implicades: Eva Marichalar-Freixa, Marc Padrosa i Patrícia Torné
Assessorament del projecte: Tuti Cirera, Bruna Dinarès i Sol Roca
Descripció del projecte:
Aquest nostre viatge comença amb l’enregistrament d’uns àudios. La professora de geografia i història havia fet arribar a l’alumnat un qüestionari amb l’objectiu de recuperar la memòria geogràfica dels seus familiars de més edat i convidar a alumnes d’altres escoles de tot el món a fer el mateix. Un cop recollides les primeres veus i mentre n’anaven arribant de noves, es va fer arribar a l’alumnat -un grup de 12 joves de 2n d’ESO- l’encàrrec que esdevindria l’eix central de tot el projecte: representar a partir del llenguatge artístic el resultat d’aquesta cerca. Com a professorat ens proposàvem intervenir exclusivament en la facilitació de temps, espais i materials, així com en l’assessorament puntual allà on calgués.
De mica en mica, el procés de creació, amb totes les seves qualitats i moments que el caracteritzen, es va anar fent present. D’una primera embranzida on observàvem amb alegria entrecreuar-se diferents sabers que l’alumnat havia anat incorporant durant els anys, es va passar a moments d’estancament, moments de debat intens que ho van canviar tot, moments d’energia renovada i moments finals de tensió i crisi que van permetre trobar la solució final que ara aquí es presenta: un mapa del món on, a partir de divisions que divergeixen del mapa heretat, s’assenyalen les zones de les quals provenen els àudios recollits.
El millor de tot aquest camí ha estat poder viure en primera persona com de tot procés de recerca i creació n’emergeixen nous coneixements i aprenentatges que en un principi no es podien preveure. El debat que es va donar de forma espontània a l’aula sobre la dificultat de sortir del mapa polític eurocèntric, i com es va arribar llavors a la decisió de dividir el mapa en formes geomètriques, és un dels moments de més valor pedagògic de tota aquesta experiència. Afegiríem aquí també els moments on tot semblava no funcionar, a més de la sessió de retrospectiva i endreça que vam dur a terme de forma espontània a la pissarra i que ens va donar al professorat la idea de documentar tot el procés a través d’unes postals que s’han acabat convertint en la tercera i darrera peça de la nostra proposta. En blau hi trobareu les reflexions pedagògiques del grup d’assessors, el professorat; en lila el procés de creació; en taronja el procés tècnic d’elaboració; en negre allò que queda descartat a l’ombra i en groc les experiències del grup d’artistes, l’alumnat.