ESCOLA VIC CENTRE
TEIXINT LES NOSTRES ARRELS
Població: Vic
Nivells educatius: Educació Infantil i Primària. Tota l’escola.
Alumnat que hi participa: 150
Docents implicades: Anna Garcia, Almudena Hernández i Laia Montiel
Assessorament del projecte: Xè Canal, Jordi Lafon i Jan Madrenes
Descripció del projecte:
A la nostra escola, tots els cursos han participat del projecte Arrels. Això ha comportat que es portessin a terme 9 projectes diferents en el mateix moment, culminant amb una exposició final on tota la comunitat educativa ha pogut enriquir-se i gaudir d’un intercanvi d’experiències sensorials, culturals i personals.
A continuació detallem una breu explicació de cada projecte:
I3:
Demanem a les famílies que ens portin TELES dels seus països d'origen i conjuntament,
teixim sobre un suport de vímet les nostres ARRELS i els nostres ORÍGENS.
I4: Descobreix la teva història. La màgia del teu nom
Cada infant va decorar uns còdols de riu. En un cercle de famílies, cada infant escoltava a cau d'orella la història del seu naixement i la història del seu nom. En acabat, la mare, el pare, l'àvia... escrivien el nom de l'infant en la pròpia escriptura o en l'alfabet llatí.
I5: Teixint les nostres arrels
Coneixent l’origen dels nostres avis i àvies, hem pogut descobrir on es troben les nostres
arrels. Hem fet servir la tècnica de l’emmidonat, que utilitzava una de les nostres àvies, per donar aprest a la llana. La llana mullada s’ha col·locat sobre un mapa del país d’origen fins entrellaçar-se on estem arrelant en aquests moments. Els nostres orígens han unit les nostres arrels.
Primer:
La classe de primer et proposa un viatge molt especial. Segueix les instruccions:
- Obre la maleta de la música.
- Escaneja els codis QR.
- Posa't l'antifaç.
- Deixa't portar per les melodies de les cançons!
Segon:
A partir d’una pregunta repte: Quins són els noms dels nostres avis i àvies? Es van engrescar a investigar coses sobre els seus avantpassats i descobrir informació interessant (origen del propi nom, història familiar...) i desconeguda fins aleshores.
Finalment, els infants van poder compartir tota la informació recollida amb els seus companys i companyes de classe i elaborar els arbres genealògics.
Tercer:
Els nens i les nenes de 3r vam buscar les nostres ARRELS amb la casa de la nostra família en el país d’origen. Per a fer-ho vam portar imatges de les cases familiars, on vivien els pares o avis. També vam buscar imatges a Internet perquè no tothom va poder portar la fotografia de la casa familiar. Després vam fer un esbós del que seria la nostra maqueta. En aquest dibuix vam intentar fer tots els detalls. Un cop acabada aquesta feina vam començar a elaborar les nostres cases amb brics i cartrons que hem portat entre tots I totes. També vam fer servir altres materials, com escuradents, plastilina, papers de colors, pintura, etc.
Quart: La cuina de les nostres arrels
El projecte d'Arrels a l'aula de quart va girar al voltant de la cuina.
El llibre és un recull de receptes que provenen de les arrels de cada infant, col·locat a
la butxaca d'un davantal amb unes "arrels" amb imatges de familiars, infants i petits fragments d'algunes receptes que els nens i nenes van escriure conjuntament amb les seves famílies.
La darrera activitat del projecte correspon a la degustació dels plats preparats per les famílies i els infants. Junts, vam poder gaudir, olorar, tastar i veure els aliments de les receptes que els nens i nenes havien estat treballant a l'aula.
Cinquè: Remeis casolans
Aquest treball del projecte Arrels és un recull dels remeis naturals que formen part de la nostra cultura i que tenen diferents orígens. Vam recopilar les receptes que han passat de generació al llarg de la història. Recuperar la memòria del coneixement del medi natural, de les herbes, plantes que es poden aconseguir de la natura i que la terra ens ofereix per guarir el nostre cos, al costat de les nostres famílies.
Sisè:
A l’aula vam decidir que treballaríem els jocs de la infància dels nostres pares, mares i/o familiars. A partir d’una entrevista que vam decidir entre tots, cadascú de nosaltres va demanar a algun familiar que ens expliqués el joc que li agradava més o que jugava quan tenia la nostra edat. En un llibret vam fer un recull dels jocs d’infància treballats. Amb tot això vam poder jugar als seus jocs a les hores d’educació física i fins i tot a altres hores d’escola que es poden observar posant la tauleta a cada codi QR de les fulles. Per acabar i des de l’àrea de plàstica vam fer aquest mapa on hi ha pintats els països dels nostres familiars i d’on surt l’arrel que ens ha permès explicar el gran projecte i que arriba a l’arbre que tenim situat a Catalunya, comunitat autònoma en la que vivim.