ESCOLA VEDRUNA-ESCORIAL VIC
ARRELS CREATIVES
Població: Vic
Nivells educatius: 4t d’Educació Secundària
Alumnat que hi participa: 20
Docents implicades: Rosa Campalans
Assessorament del projecte: Xè Canal, Jordi Lafon i Jan Madrenes
Descripció del projecte:
Des de l’optativa d’Educació Visual i Plàstica, s’ha treballat el tema ARRELS com a fil conductor d’una activitat protagonitzada pels mateixos alumnes. Després d’una visita a una exposició per tal de conèixer i entendre l’art conceptual com a eina de denúncia i crítica, aquests han estat fent recerca, debatent i evolucionant les diferents idees d’ARRELS, partint de la definició més bàsica i popular fins a arribar a un concepte més evolucionat, resultant el seu objecte de treball les seves ARRELS en la vida escolar. Organitzats en grups de treball, van consensuar quin seria el fil conductor, el nexe comú a totes les obres. Després de molt debatre i d’investigar sobre el tema, visitant llars d’infants, diferents cursos d’educació infantil i a partir de la confecció d’un eix cronològic en forma de penjador propi d’una aula, tot recordant anècdotes, jocs, dibuixos, objectes que els evoquen a aquells primers anys, sobre les seves ARRELS a l’escola, es van adonar que en etapes més primerenques els mateixos alumnes havien estat molt més creatius, cosa que aquí han il·lustrat visualment amb un degradat del color, de la vistositat i de la CREATIVITAT de la persona que acaba en un to gris. És abans de començar o en els primers temps a l’escola, quan els nens arrisquen, improvisen i no tenen por d’ equivocar-se, cosa que els permet innovar i ser CREATIUS. Per la qual cosa arriben a la conclusió que el sistema educatiu “mata” la CREATIVITAT.
Un dels elements més comuns entre les visites realitzades als diferents centres i els seus records entorn del joc, és la sorrera que esdevé símbol d’una determinada etapa i que en forma de taüt amaga les lletres que conté la paraula CREATIVITAT materialitzada en forma de motlles per fer sorra fina realitzats i impresos en 3D pels mateixos alumnes; així serà feina del públic desenterrar-les i d’aquesta manera fer ressorgir la CREATIVITAT.