ESCOLA ROCAPREVERA
QUI PERD ELS ORÍGENS, PERD LA IDENTITAT
Població: Torelló
Nivells educatius: De 1r a 4t d’Educació Secundària
Alumnat que hi participa: 101
Docents implicades: Ainhoa Corts i Montse Fletas
Assessorament del projecte: Tuti Cirera, Bruna Dinarès i Sol Roca
Descripció del projecte:
El treball d’aquest any ha estat enfocat cap a les arrels familiars amb la intenció de donar protagonisme als nostres alumnes fent que comparteixin amb els companys/es i amb nosaltres, part de la seva història.
Per fer-ho, vam escollir com a fil conductor la tradició oral, és a dir, tot allò que passa de pares a fills i que no sempre es troba als llibres però que molts dels membres d’una mateixa comunitat, sinó tots, coneixen. Cada curs es va encarregar d’investigar sobre un aspecte tradicional i cultural concret i de manera individual, d’escollir-ne un amb el qual hi sentissin un vincle especial. Aquests van ser: les cançons, els jocs, els contes i les receptes de cuina.
La gràcia de l’encàrrec era que es provoqués un diàleg en dues direccions: primerament amb la família, ja que molts d’ells deien no saber o recordar vagament el que volien explicar i segonament, amb els companys i mestres que els acompanyàvem en aquest procés de recerca.
Així doncs, cadascú, va buscar o pensar, escriure i il·lustrar en el seu idioma matern la seva elecció. Quan tots ho van tenir, ho van compartir amb la resta del grup. Només faltava la posada en escena per continuar fent extensiu el projecte.... i la vam fer de la següent manera: de totes les cançons que es van recollir a la classe de primer, en vam escollir quatre d’orígens ben diferents. Tot el curs se les va aprendre en l’idioma original. Tot això es va convertir en un concert de tarda, amb els alumnes de primària com a públic, que a continuació van jugar als jocs tradicionals preparats per els alumnes de segon, que havien seguit el mateix procés.
L’alumnat que havia treballat els contes, va preparar una sessió de rondallaires on, per grups, els explicaven d’una manera creativa les històries als més petits de l’escola. Finalment, els de quart, van cuinar quatre de les receptes que van recollir i les van compartir entre totes i tots.
Tot el procés, va ser enregistrat amb la intenció de fer un documental on quedarà constància de l’alumnat que tenim ara i aquí, al Torelló del 2023. Serà una fotografia del moment actual i un record per no oblidar la importància de saber d’on venim.