ESCOLA L'ERA DE DALT
L’ARREL DE LES EMOCIONS
Població: Tona
Nivells educatius: 6è d’Educació Primària
Alumnat que hi participa: 42
Docents implicades: Carme Feixas, Carles Gil i Núria Gonzàlez
Assessorament del projecte: Marià Dinarès, Txelo Gutiérrez i Mercè Iglesias
Descripció del projecte:
Què és una arrel?
Tipus d’arrels
A la primera sessió del nostre projecte vam començar a parlar sobre el concepte d’arrel. Per grups, van anar pensant què els hi suggeria aquesta paraula i van plasmar-ho en un full. D’aquesta primera pluja d’idees van sorgir moltes coses, com per exemple:
- D’arbres i de plantes.
- Dels queixals.
- De les paraules.
- Familiars.
- Dels cabells.
- Quadrada (matemàtiques).
Les nostres arrels: Què són?
La importància de les arrels a les plantes es pot aproximar a les nostres arrels, ja que conformaran la nostra manera de ser i/o actuar al llarg de la vida i crearan la nostra personalitat.
Les nostres arrels són:
- Els avantpassats.
- El nostre país.
- La nostra cultura, llengua, religió, menjar,...
- Tota la història abans nostre.
Lligant aquest tema de les nostres arrels es treballa també l’ARBRE GENEALÒGIC, feina que forma part del treball de l'autobiografia que duem a terme el curs de 6è.
Les emocions que han viscut els nostres avantpassats, influeixen en el nostre present?
Exemples de situacions que van sorgir:
● La mare va perdre un fill, ara és sobreprotectora.
● L’avi va morir a la guerra i ara tenen por de moltes situacions.
Emocions que ens afecten:
● POR/DESCONFIANÇA
● COMPASSIÓ/HUMILITAT
● TRISTESA
● FELICITAT/ENERGIA/SUPERACIÓ
● RÀBIA/INJUSTÍCIA
Cada alumne dibuixa el seu arbre intentant plasmar com les emocions que han viscut afecten a les nostres famílies.
Un cop hem dibuixat com les nostres situacions passades influeixen en la nostra vida i manera de ser, volem plasmar-ho en arrels reals d’arbres, però… com ho farem?
Fem diferents propostes a mode de “prototip”. Pensem quins materials utilitzarem, com donarem volum a la nostra peça d’art, com farem perquè sigui el més real possible...
Finalment realitzem tres peces, amb les quals intentarem representar les emocions que han anat treballant.
- TRISTESA I DESÀNIM
- RÀBIA, INJUSTÍCIA, POR, DESCONFIANÇA
- ALEGRIA, CONFIANÇA, ENERGIA