LLUM | 2014-2015

ESCOLA ANDERSEN. VIC

Capturar i projectar

Docents implicats: Pili Canal, Joan Ramon Puntí, Anna Català, Marga Herrero, Anna Vergés, Dolo García, Esther Bisbal, Marga Herrero, Pere Roca, David Segalés, Marta Rovira.

Nivell educatiu: Cicle Superior d’Educació Primària.

Assessorament: Natàlia Gonzalo i Anna Prat

Alumnes que hi participen: 102 alumnes de Cicle Superior

Podem capturar la llum i també projectar-la amb resultats diversos que volíem experimentar.

Per capturar la llum i observar-ne els efectes vam convertir una aula en una càmera fosca gegant: era sorprenent i màgic entrar a l'interior i observar com la llum que entrava a través de l'estenop, projectava la imatge exterior invertida. El pati de cap per avall, les porteries de futbol del revés, la caseta de l'hort de la dreta ara era a l'esquerra, una garsa que saltava de l'inrevés sense saber que l'observàvem... tot això ens va permetre entendre que la llum viatja en línia recta, que un diafragma és com la nineta del nostre ull, per què la imatge es projecta invertida, l'efecte d'una lent convergent, i altres conceptes científics.

Cada alumne va construir una càmera estenopeica individual amb cartolina i paper vegetal, que ens va servir a més, per observar l'eclipsi solar del 20 de març.

Per projectar la llum i experimentar sobre què passava, per Nadal vam fer el pessebre amb ombres xineses. En grup, vam fer una escena a dins d'una capsa de cartró. Amb totes les capses, i en teníem més de quaranta, vam fer una instal·lació a una paret del porxo de l'escola d’un pessebre projectat.

Totes les experimentacions s’anaven recollint en un dossier de treball. Per continuar treballant sobre la projecció, vam fer diapositives.

A partir d'uns temes que eren: ciutat, bosc, aire, terra, foc i aigua, vam pensar paraules relacionades que poguessin expressar en imatges. Vam treballar amb un format petit de 40mm x 40mm i vam experimentar amb diferents materials per veure què passava quan intervenia la llum.

Treballar amb projectors de diapositives ha estat molt motivador per als alumnes. Ha estat un treball de creació artística que hem compartit visualitzant les diapositives projectades a la paret del gimnàs, a les fosques, en un ambient que canvia la percepció; amb la satisfacció d'haver portat a terme, entre tots, un bon projecte d'experimentació i creació.

AE04 Andersen cicle superior 01
AE04 Andersen cicle superior 02