INSTITUT-ESCOLA CARLES CAPDEVILA, HOSTALETS DE BALENYÀ

LA CURA EN L’ART

Centre educatiu: Institut-Escola Carles Capdevila
Població: Hostalets de Balenyà
Docents implicats: Quim Camprubí, Montse Casals, Maria Castan, Gustau Ibañez, Josep Mas, Oumayma Mimouni, Alba Morales, Anna Ordeix, Gemma Serra i Aleix Solà
Assessorament del projecte: Quique Giménez, Mercè Iglesias i Jordi Lafon
Nivells educatius: Educació Secundària
Alumnat que hi participa: 85

Descripció del projecte:

El projecte Art i Escola i el concepte de la Cura es van treballar, des de la franja de projectes, amb tot l'alumnat de secundària. No ens vam limitar a treballar el procés artístic, sinó que vam bastir el projecte d'un procés previ en què els alumnes havien de comprendre i interioritzar les diferents vessants que ens permetia el terme 'cura'. Una vuitantena d'alumnes de 1r i 2n d'ESO vam treballar en aquest projecte, principalment a cavall dels mesos de gener i febrer.

El nostre centre és únic al poble d'Hostalets, de manera que el teixit social i associatiu està a la nostra disposició per col·laborar en activitats educatives. És habitual, per exemple, que es creïn sinergies amb la gent gran del Casal Oller. Amb els alumnes de 2n vam demanar la col·laboració de la gent gran de poble. El punt de partida eren les experiències personals relacionades amb la cura de les persones més grans del poble, ja fossin situacions en què ells fossin els cuidadors o en què haguessin necessitat ser guarits. En un primer moment vam dissenyar el projecte pensant en un producte final artístic fet a quatre mans entre la gent gran i els joves adolescents, però la pandèmia ens va fer la guitza i no vam poder crear aquesta interacció. Ens vam decantar per un nou model de projecte: la gent gran ens va fer arribar uns vídeos on exposaven, precisament, aquestes situacions vitals on la cura havia estat present i els alumnes n'havien d'extreure idees per generar les seves obres d'art. Es van generar unes quinze obres d'art en treball de petit grup (3-4 components).

Els alumnes de 1r van iniciar el projecte amb el mateix punt de partida, però la segona part no es va vincular amb els avis i va seguir el seu propi camí. Vam detectar que, segurament, calia fer un treball profund per millorar la interrelació que tenien entre companys, el respecte, l'entesa i l'empatia, i el projecte va anar en aquesta línia. Les obres d'art havien de reflexionar sobre la cura entre iguals, però precisament per incentivar aquesta cooperació que permetés tenir cura dels companys, cada grup-classe va realitzar dues úniques obres d'art, amb un total de quatre, construïdes amb el consens i l'aprovació de tots.

AE11 CarlesCapdevila br 01
AE11 CarlesCapdevila br 02