INSTITUT DE VIC, VIC

Centre educatiu: Institut de Vic
Població: Vic
Docent implicada: Teresa Agulló
Amb la col·laboració de: Montse Masgrau (TIS)
Assessorament del projecte: Bruna Dinarès, Txelo Gutiérrez i Sandra Sardà
Nivells educatius: 1r d’Educació Secundària
Alumnat que hi participa: 90

Descripció del projecte:

L'ètica de la cura entén el procés d'ensenyament i aprenentatge com una oportunitat per potenciar els trets humans dels alumnes, més enllà de les seves fites acadèmiques i educar per desenvolupar persones compromeses amb les persones, els éssers vius, l'entorn i el medi ambient i trobar l'equilibri entre la cura d'un mateix i la cura dels altres. El punt de partida del projecte consistia en l’explicació per part de la professors del projecte Art i Escola i de la temàtica de la cura de nosaltres mateixos i dels nostres companys.

Des de l’inici va ser molt important que els alumnes canviessin la seva mirada per començar a tenir consciència de la cura com a hàbit que s’ha d’anar introduint a l’aula. Es va partir d’uns escrits inicials explicant què era per a ells tenir cura d’ells mateixos, dels companys, què podien fer per tenir cura dels altres i com els agradaria que tinguessin cura d’ells mateixos. Els escrits van ser signats pels alumnes, tot i que es va garantir que serien anònims si eren exposats o llegits en veu alta davant de la classe.

Abans de tenir cura dels companys, és important tenir cura de nosaltres mateixos, és per això que es van repartir unes fotografies que l’alumne hauria de modificar, tenint cura de la seva imatge i amb el màxim respecte, hauria de modificar, amagar, pintar, retallar..., sempre sent els últims responsables de quin grau de privacitat volien o no conservar en la imatge.

Els alumnes també van haver de crear dos objectes de paper o cartó amb dos missatges. Aquests missatges havien de ser positius i havien d’anar dirigits a dos companys de la classe, un més afí i l’altre no tant. Pel que fa a la dinàmica de la classe, era aconsellable que es desenvolupés en dues sessions. Llegir per part dels delegats de cada classe un escrit anònim que recull un resum de les frases que més s’havien repetit.

El mural que s’exposà tenia un personatge el cos del qual va captar l’atenció amb idees repetitives que s’havien extret de les redaccions inicials. Les idees exposades van ser comentades a classe.

La dinàmica va concloure amb el repartiment dels objectes de paper que van crear per als altres. L’autor regalà l’objecte al company i aquest va llegir l’escrit davant de tota la classe.
AE11 InsVic br 01
AE11 InsVic br 02