INSTITUT DE GURB, GURB
ART QUE CURA
Centre educatiu: Institut de Gurb
Població: Gurb
Docents implicades: Núria Bover Jiménez, Marta Capdevila Arderiu i Montse Ferrer Santanach
Assessorament del projecte: Montsita Rierola, Sol Roca i Maite Palomo
Nivells educatius: Educació Secundària
Alumnat que hi participa: 75
Descripció del projecte:
El projecte Art que cura es porta a terme en les optatives d’humanitats de 1r a 4t d’ESO. Els grups van partir de la idea que l’art estableix ponts amb la realitat i pot esdevenir una eina per al diagnòstic o la cura dels mals socials. Cada grup va iniciar el projecte amb una pluja d’idees per acostar-se al tema, l’orientació i la disciplina que volia utilitzar.
Els grups de primer cicle van optar per una aproximació, a través de la ficció, de la cura. A 1r d’ESO, a partir de les cures reals i metafòriques de la pel·lícula de Miyazaki, La princesa Mononoke, van dissenyar de forma col·laborativa un còmic sobre la cura. A 2n d’ESO, en canvi, van idear, per tal de solucionar mals que veien al seu voltant, medicaments que haurien de curar-los (capsa, comprimits, prospecte, etc.).
Els grups de segon cicle van enfocar el projecte com una intervenció real i directa en el seu entorn. A 3r, l’alumnat va dissenyar una exposició d’objectes artístics propis per tal d’obtenir diners que es poguessin donar a una organització del seu voltant. A 4t, el projecte es va centrar en la salut mental. L’alumnat va rebre formació sobre com mantenir la salut mental en l’adolescència per tal de fer una intervenció en les aules de 2n. Aquest procés es registrà en un documental, que fou el producte final del projecte.