FEDAC, VIC. 4t ESO

L’ART DE LA CURA
Instal·lacions artístiques sobre cura i autocura

Centre educatiu: FEDAC VIC
Població: Vic
Docent implicada: Andrea Serrano Raurell
Assessorament del projecte: Bruna Dinarès, Txelo Gutiérrez i Sandra Sardà
Nivells educatius: 4t d’Educació Secundària
Alumnat que hi participa: 32

Descripció del projecte: L’art de la cura.

Instal·lacions artístiques sobre cura i auto-cura és el títol que dóna nom al projecte realitzat pels alumnes de 4t d’ESO. Al llarg de tres fases diferenciades (reflexió-creació-exposició) els alumnes van poder reflexionar sobre el tema de la cura mitjançant diferents tipus d’expressions artístiques. L’apropament inicial a la temàtica del projecte es va fer a través de la música. L’escolta de Miau d’Umä i Camp de batalla de Guillem Roma ens va permetre treballar el concepte de cura i el seu significat, per acabar realitzant diferents wordcloud. Aquesta primera presa de contacte es va complementar amb l’activitat titulada “La cura a la gran pantalla”, en la qual es va visualitzar una pel·lícula relacionada amb aquest concepte (La Princesa Mononoke de Hayao Miyazaki (1997)). Finalment, aquesta primera fase del projecte basada en la documentació i reflexió va tenir com a punt culminant el treball grupal consistent en l’estudi de diferents artistes com Louise Bourgeois, Joseph Beuys, Bill Viola, Vanessa Beecroft, Christian Boltanski, Barbara Kruger i Annette Messager, sobre els quals van preparar una presentació.

A continuació es va iniciar la segona fase del projecte, centrada en la creació artística. El punt de partida va ser una pluja d’idees sobre diferents problemàtiques que els preocupen com a adolescents, i van sortir temàtiques com els trastorns mentals i alimentaris, la manca d’autoestima, les addiccions, els estereotips, les discriminacions per gènere o origen... En relació amb aquestes temàtiques, cada grup havia de projectar una instal·lació per ubicar en un lloc concret de l’escola. La premissa per a la creació d’aquestes instal·lacions és que havien de ser obres que fessin reflexionar sobre algunes de les problemàtiques comentades i que tinguessin com a objectiu tenir cura d’un mateix i dels altres, en relació amb el concepte de cura i auto-cura treballat a les anteriors sessions. Així mateix, totes les instal·lacions havien de ser obres que interpel·lessin a l’espectador, que el fessin reflexionar i que remoguessin consciències.

D’aquesta manera, es va pretendre tractar el concepte de cura des d’una dimensió múltiple: des del missatge transmès en les obres a la seva ubicació i reflexió. La cura de l’entorn, de les persones que l’habiten, d’un mateix i de les relacions establertes entre el jo i l’altre. En definitiva, l’art com a cura i auto-cura, una proposta que sintonitza amb el projecte “+ Art a les escoles” de les escoles Fedac.

AE11 FEDAC4t br 01
AE11 FEDAC4t br 02