Skip to main content

ESCOLA EL VINYET, SOLSONA

L’ART DE CUIDAR

Centre educatiu: El Vinyet
Població: Solsona
Docents implicats: Meritxell Basiana, Roser Busquets López, Ramon Camps i Equip de Gestió del Centre
Assessorament del projecte: Xènia Canal, Paquita Clot, Marià Dinarès i Laia Solé
Nivells educatius: Comunitat de Petits, Mitjans i Grans. Tota l’escola
Alumnat que hi participa: 200

Descripció del projecte:

L’art de cuidar – espectacle

Durant el primer trimestre les tres comunitats van estar treballant, a les sessions de l’espai artístic, les creacions i les coreografies que es representarien per al Moment Especial de la Música que tenia lloc a finals de novembre.

PETITS:
Es va explicar el conte “L’elefantet curiós” a totes les classes amb l’objectiu d’entendre, a partir de l’argument, el concepte d’amistat i la cura cap als altres. També es van escoltar i treballar les cançons. Finalment, les mestres van crear les coreografies i es va assajar durant moltes sessions.

MITJANS:
Aquesta comunitat va haver de preparar un seguit de propostes relacionades amb el centenari d’un compositor de Solsona que va composar moltes músiques relacionades amb la cultura popular de la ciutat (Carnaval, Festa Major...). Aleshores, van aprofitar l’escolta d’una de les seves cançons, “El plor”, com a punt de partida per iniciar el projecte.

Se’ls va proposar la idea de crear una coreografia muda, amb gest, per acompanyar la cançó. La coreografia volia expressar el procés de cura pel que passa una persona, passar de l’estat de tristesa a un estat de felicitat, amb l’ajuda dels altres, amb una evolució personal...
Una altra activitat paral·lela va ser plasmar amb el dibuix allò que ells/es relacionen amb la cura. Hi va haver infants que van dibuixar el planeta Terra, altres que van dibuixar el fet de reciclar, la família, les abraçades, fins i tot una farmaciola... Conceptes que ells relacionaven amb la cura, tant a nivell personal com col·lectiu.

GRANS:
A partir d’una sessió inicial reflexionant, debatent i consensuant sobre el concepte “cura”, van fer una pluja d’idees. Van escollir aquelles paraules que més els ressonaven i van començar a donar forma al que seria la seva performance o coreografia. La idea que més es va sentir al grup de grans, va ser la “cura d’un mateix”, com cuidar-se, com cuidar les emocions, el cos, l’autoestima... Van parlar molt de l’angoixa, l’estrès, l’ansietat, les fòbies... I les seves coreografies es van centrar en aquests temes. També van reflexionar sobre com la música i l’expressió corporal poden “curar”, calmar, animar-te, sanar...

Les sessions de l’espai artístic es van dedicar a elaborar el guió, l’escenografia, els diàlegs, si n’hi havia, el moviment i expressió... Van escollir músiques i van elaborar la presentació que seria projectada.

Moment especial: cuidem-nos!

El “Moment especial: cuidem-nos” és un dels moments especials de l’escola que es duu a terme des de fa quatre anys. Es dediquen tres dies a participar de diferents propostes relacionades amb la cura d’un mateix, amb la cura dels altres i amb la cura de l’entorn.

La idea és que siguin tres dies on les diferents comunitats treballin conjuntament, es desfan grups-classe i els alumnes fan activitats amb companys de diferents edats. Però aquest curs, degut a la situació de Covid, les activitats es va haver de fer amb el grup bombolla.

Durant aquests dies, es programen activitats diverses:

  • Venen experts a parlar d’un tema que ens ocupa. Aquest any va venir una infermera per fer-nos una sessió de primers auxilis (als grups de mitjans i grans).
  • Participen les famílies. Aquest any una mare de l’escola va preparar la sessió de zumba. Altres anys van venir familiars per fer tallers de ioga, d’herbes, d’aromateràpia, d’espelmes...
  • Activitats a diferents espais de l’escola i de l’entorn. Hem fet acollides matinals amb propostes centrades en la cura d’un mateix, l’autoestima, l’estrès... S’han fet sessions de ioga i relaxació, sortides de neteja de l’entorn, organització i col·laboració amb la Creu Roja de Solsona per fer un recapte de productes de primera necessitat...

A nivell artístic, no hi ha un producte resultant, tot i que la intenció era que sí que hi fos. La primera idea era crear una instal·lació d’art a l’escola i portar al carrer diferents propostes creatives per interpel·lar a la població de Solsona. La realitat és que aquest curs ha estat dur a nivell de confinaments a les aules i de les mestres, sobretot des de finals del primer trimestre. I durant el segon trimestre ens hem trasllat a l’escola nova, fet que també ens ha ocupat molt temps de gestió.

AE11 Vinyet br 01
AE11 Vinyet br 02
AE11 Vinyet br 03
AE11 Vinyet br 04
AE11 Vinyet br 05
AE11 Vinyet br 06
AE11 Vinyet br 07
AE11 Vinyet br 08
AE11 Vinyet br 09
AE11 Vinyet br 10
AE11 Vinyet br 11
AE11 Vinyet br 12
AE11 Vinyet br 13
AE11 Vinyet br 14
AE11 Vinyet br 15
AE11 Vinyet br 16
AE11 Vinyet br 17
caixalogos ae07 horitzontal
© 2011 ART I ESCOLA
Tots els continguts han estat elaborats per les institucions, escoles i persones participants a ART i ESCOLA
Web realitzat per ACVic Centre Arts Contemporànies