Skip to main content

MEM&CO. Escola d’Art de Vic, Institut Antoni Pous i Argila, Manlleu, Col·legi El Roser, Sant Julià de Vilatorta i Col·legi Vedruna Escorial, Vic

MEM&CO

Escola d’Art de Vic, Institut Antoni Pous i Argila, Manlleu, Col·legi El Roser, Sant Julià de Vilatorta i Col·legi Vedruna Escorial, Vic
4t curs d’Educació Secundària, Cicles Formatius de Grau Mitjà d’Assistència al Producte Gràfic Imprès i de Serigrafia Artística

Docents implicats: Laura Mas, Maria Oliva i Laura Segarra (Escola d’Art de Vic), Susanna Autet (El Roser), Marta Davesa (Antoni Pous i Argila) i Rosa Campalans (Escorial Vic) Assessorament: Txelo Gutiérrez, David Oliva i Laia Solé (Antoni Pous i Argila, Escola d’Art de Vic i El Roser) i Bruna Dinarès, Marià Dinarès i Sandra Sardà (Escorial)

Alumnat que hi participa: 90 (Antoni Pous i Argila), 25 (EART Vic – APGI), 20 (EART Vic – Serigrafia), 11 (El Roser) i 24 (Escorial Vic) Participen utilitzant el joc: Cicle Formatiu de Grau Mitjà d’Atenció a les Persones en Situació de Dependència de l’Institut Antoni Pous i Argila, Centre de Serveis de Calldetenes, Escola El Roure Gros de Santa Eulàlia de Riuprimer, Escola Farigola de Seva, Fundació MAP de Ripoll, Residència Cals Avis de Torelló, Residència El Nadal de Vic.

El projecte Mem&Co es basa en la creació i producció d’un joc de taula que té per objectiu incentivar la memòria i la imaginació amb la formació de parelles d’igual forma i color i amb la creació de recorreguts visuals. Basat en un dels jocs de l’artista, intèrpret, il·lustrador i autor de literatura infantil francès, Hervé Tullet, la proposta de joc és un 2x1, ja que engloba la possibilitat de jugar-hi de dues formes diferents; per una banda el tradicional “memory”, i per l’altra construint un puzle imaginatiu a partir de l’associació de cartes per formar camins; d’aquí l’origen del nom: Mem de memòria i Co de connexions visuals.

S'ha treballat de manera col·laborativa entre l'Institut Antoni Pous de Manlleu, el col·legi El Roser de Sant Julià de Vilatorta, l'Escorial de Vic i els cicles formatius de grau mitjà d'APGI (Assistència al producte gràfic imprès) i Serigrafia artística de l’Escola d’Art de Vic.

Mitjançant la matèria de visual i plàstica en les etapes educatives d’ESO (3r i 4t curs), s’ha treballat la primera fase del projecte: la il·lustració. Establint unes premisses prèvies de format i color, l’objectiu gràfic és fer una proposta individual (cada alumne/a il·lustra una targeta) que tingui uns punts de connexió concrets i preestablerts de manera comuna, per tal que totes les targetes puguin encadenar-se visualment. En la segona fase del projecte es treballa amb l’alumnat del cicle formatiu de grau mitjà d’APGI des dels mòduls formatius de mitjans informàtics i fonaments del disseny, per tal de digitalitzar els originals entregats per les escoles de secundària, fer-ne l’adaptació del disseny i preparar els arxius per a la seva impressió amb la tècnica de la serigrafia. La impressió sobre cartró espumat blanc la realitzen finalment els alumnes del cicle de grau mitjà de serigrafia artística en la tercera i última fase de treball a través del mòdul de taller de serigrafia. En aquesta fase de producció es porten a terme tots els processos necessaris per a la impressió serigràfica: l’obtenció de fotolits, la preparació de pantalles i l’estampació tant de les targetes com de les capses dels jocs.

No existeix joc fins que no es juga. Amb aquesta certesa no donem per finalitzat el projecte fins que no el fem arribar als col·lectius que creiem més vulnerables i que han estat més afectats per la pandèmia: persones de la tercera edat i nenes i nens de l’etapa infantil (3-6 anys), refermant la idea que el joc no té edat. En un moment en què conviure amb la Covid-19 ens dificulta les relacions, treballar connectats ha estat un repte i una manera d'encarar-nos-hi per demostrar que podem seguir fent coses junts, malgrat tot.

Institut Antoni Pous i Argila: L’alumnat de 3r d’ESO va començar a treballar definint el concepte joc i buscant informació de diferents artistes que l’han treballat. Es van organitzar per decidir conjuntament, el tema (els animals) i el disseny de les cartes del joc. Conjuntament amb el Col·legi del Roser, treballant el llenguatge publicitari, es va fer el disseny del cartell del joc.

Es va consensuar que un cop acabat el joc, es faria arribar a la Residència de gent gran Aura, de l’Hospital de Manlleu. Finalment però, qui hi participa és l’alumnat del Cicle Formatiu de Grau Mitjà d’Atenció a les persones en situació de dependència, portant el joc a les Residències on estan fent pràctiques i fent el registre i feedback de les persones usuàries, ja que a la Residència de Manlleu no ha estat possible per la situació actual.

Des de l’assignatura d’Educació Física, amb la professora Laura Díaz, també han estat treballant el joc amb diferents activitats.

Col·legi El Roser:
Els alumnes del Roser realitzaven les cartes de color blau. En un primer moment vàrem creure que seria una bona opció fer les il·lustracions representant diferents imatges ambigües o il·lusions òptiques. Després de realitzar uns quants prototips vàrem veure que era difícil fer encaixar les il·lustracions amb els punts de connexió predeterminats i que fins i tot si això passava, el resultat visual no era bo, perquè no s’aconseguia una unitat narrativa. Així doncs vàrem canviar totalment de registre. Vàrem imaginar un fons marí amb criatures i éssers vius de tota mena. A partir d’aquí cada alumne havia de fer el dibuix de cinc cartes. Posteriorment vàrem fer una selecció de les que ens semblaven millors, les vam passar a paper gruixut amb retoladors negres i vam entregar les cartes a l’Escola d’Art de Vic perquè continuessin el projecte.
Un cop les cartes han estat impreses hem recollit el joc ja acabat per tal de donar-lo a conèixer a la resta de grups tant de secundària com de primària i infantil. Per tal d’adaptar-nos a les mesures Covid, els alumnes no han passat classe per classe sinó que han realitzat un vídeo explicatiu que s’ha projectat a les aules just abans de jugar-hi.

Escorial Vic:
Des de l’optativa d’Educació Visual i Plàstica de 4t d’ESO de l’Escorial de Vic, una vegada més ens hem acollit al programa Art i Escola i després d’entendre el joc com una eina més que ens ajuda en la crítica, hem treballat el tema a partir de dos projectes col·laboratius: MEM&CO i Cossos Exposats.

MEM&CO: Entre totes les escoles hem produït tres jocs de MEMòria i COnnexions. Aquests jocs són tres “memory” i puzle (un per cada escola de secundària) que també poden connectar-se entre ells. Nosaltres n'hem fet les il·lustracions a l’entorn del tema del benestar animal i tenint en compte els diferents condicionants (número de tintes, dimensions de les targetes, integració de les connexions, reserva de blancs entre tintes...) per tal de ser serigrafiats i dissenyar-ne el corresponent packaging per part dels alumnes de l'EART.


> presentació de l'alumnat







AE10 MemCo 01 Escorial
AE10 MemCo 02 Escorial
AE10 MemCo 03 Escorial
AE10 MemCo 04 Escorial
AE10 MemCo 05 Escorial
AE10 MemCo 06 AntoniPous
AE10 MemCo 07 AntoniPous
AE10 MemCo 08 Escorial
AE10 MemCo 09 Apgi
AE10 MemCo 10 Apgi
AE10 MemCo 11 Apgi
AE10 MemCo 12 Apgi
AE10 MemCo 14 escorial
AE10 MemCo 15 serigrafia
AE10 MemCo 16 serigrafia
AE10 MemCo 17 serigrafia
AE10 MemCo 18 serigrafia
AE10 MemCo 19 serigrafia
AE10 MemCo 20 serigrafia
AE10 MemCo 21 serigrafia
AE10 MemCo 25 serigrafia
AE10 MemCo 26 serigrafia
AE10 MemCo 28 jugant
AE10 MemCo 31 jugant
AE10 MemCo 32 jugant
AE10 MemCo 33 jugant
AE10 MemCo 34 jugant
AE10 MemCo 35 jugant
AE10 MemCo 36 jugant
AE10 MemCo 37 jugant
AE10 MemCo 38 jugant
caixalogos ae07 horitzontal
© 2011 ART I ESCOLA
Tots els continguts han estat elaborats per les institucions, escoles i persones participants a ART i ESCOLA
Web realitzat per ACVic Centre Arts Contemporànies