Skip to main content

Escola Anton Busquets i Punset (ZER Moianès Ponent), Calders

L’ESPAI D’ART, UN CAMÍ LÚDIC CAP A LA INVESTIGACIÓ ARTÍSTICA I LA CREATIVITAT

Escola Anton Busquets i Punset (ZER Moianès Ponent), Calders
Educació Primària

Docents implicats: Neus Cornellas i Montse Francitorra
Assessorament: Teresa Font, Paquita Clot, Montsita Rierola i Sol Roca
Alumnat que hi participa: 77

Quan vàrem saber que la paraula d’aquest any era el JOC, no vam dubtar ni un moment que en participar d’aquest projecte, i a més, saber que Art i Escola celebrava els 10 anys de la seva existència va ser l’empenta final.

Val a dir que aquest curs ha estat, i està essent, tot un repte pel món educatiu i ens ha calgut aprendre a treballar d’una altra manera. El fet de poder relacionar l’espai artístic amb la paraula JOC, ens va desestressar ja que desconeixíem quant temps ens donaria la Covid pel que fa a estabilitat/presencialitat a l’escola. Aleshores... ens ho vam prendre com això, com un JOC. Volíem defugir de construir jocs i decantar-nos per aplicar la paraula joc a la plàstica.

Per dur-lo a terme ens vam organitzar de la següent manera: la Neus ho treballaria amb els alumnes de 1r, 2n i 3r (ja que a l’escola els tenim junts) al llarg del primer i segon trimestre. La Montse, faria el mateix amb el grup de grans, és a dir, 4t, 5è i 6è.

Vam començar en fer pluja d’idees de com podríem presentar-ho als alumnes i al final vam decidir que no els diríem res. Aniríem fent, per veure si algú es qüestionava les sessions. Per tant, vam iniciar aquest projecte a través de l’experimentació. Teníem clar que no volíem limitar-nos a un sol treball, calia aprofitar aquesta paraula per transformar-la en múltiples oportunitats creatives, jugar, gaudir-ho i treure’n aprenentatge.

Com que a l’escola ja estem acostumats a treballar de manera transversal, també volíem gaudir d’aquest projecte de manera diferent. No hi acolliríem res més que no fos l’educació visual i plàstica. Ens centraríem en les arts i el joc, els materials i l’exploració dels mateixos, la curiositat i el gaudi, la diversió i l’aprenentatge.

Hem tingut molta cura en els materials i recursos que s’han proporcionat als alumnes, per tal d’oferir-los un ambient adequat per a la materialització d’allò que desitgessin, provocant la descoberta de terrenys desconeguts i aprofitant el JOC com a eina clau d’aprenentatge.

Un cop realitzat el projecte mirem enrere i ens adonem de tot el què ha passat; la gran descoberta que s’ha produït a l’espai artístic, tot el ventall d’opcions que ens ha ofert una sola paraula, sentir-nos lliures per fer i desfer al nostre gust, el treball inclusiu que s’ha produït, les seguretats que s’han reforçat... s’han obert moltes portes, s’han destapat talents, han sorgit dinàmiques molt valuoses i tot d’una manera col·lateral, sense estereotipar res, senzillament... ha passat.

Com a tot projecte, ja sigui artístic o no, ens havíem plantejat uns objectius i per tal d’acomplir-los hem dividit la pràctica en tres parts:

La primera; a consciència: observació d’obres d’art, descoberta d’artistes i trajectòries. Recerca i temptativa com a eix vertebrador de la nostra experiència. En aquest camí, hem descobert els artistes Franz Kline, Jackson Pollock, Helen Frankenthaler, Roy Lichtenstein, Heather Hansen, Georgia o’keffee, Olafur Eliasson o Andrew Macara entre altres.

La segona; l’inesperat: observació de materials i espai. La descoberta a partir de la creació.

La tercera; reflexió, escolta i diàleg: aquesta etapa ha estat balsàmica. Ens hem aturat i donat el temps suficient per reflexionar.


> presentació alumnat

AE10 AntonBusquets 01
AE10 AntonBusquets 02
AE10 AntonBusquets 03
caixalogos ae07 horitzontal
© 2011 ART I ESCOLA
Tots els continguts han estat elaborats per les institucions, escoles i persones participants a ART i ESCOLA
Web realitzat per ACVic Centre Arts Contemporànies