Skip to main content

Col·legi Sagrat Cor de Jesús, Vic

HOMO FABER, HOMO LUDENS

Col·legi Sagrat Cor de Jesús, Vic
Cicle Inicial i Mitjà d’Educació Primària

Docents implicats: Jordi Bagaria Solerdelcoll, Cristina Bautista Ballester, Gemma Blasi Bou, Blanca Colomer Montclús, Sandra Forcada Tubau, Mireia Jurado Salvans, Lídia Montero Fabré, Carla López Vila i Cristina Rovira Bové
Assessorament: Alícia Casadesús, Jordi Lafon i Arnau Vernis
Alumnat que hi participa: 201

El joc el trobem a tot arreu i no només és propi dels humans, sinó també dels animals. Moltes vegades, sense ser-ne conscients juguem pel sol fet d’entretenir-nos i divertir-nos, però a la vegada entrenem una sèrie d’habilitats (córrer, amagar, saltar, atrapar...) que, de ben segur, ens podrien ajudar en la nostra supervivència o a satisfer necessitats bàsiques. En la majoria de casos aquest joc es regeix per unes normes, per l’atzar i també per l’estratègia, que hi poden jugar un paper important.
A partir d’aquesta petita reflexió, hem convidat als alumnes i a les seves famílies a parlar sobre el joc. Què és el joc per a ells, a què juguen, a què jugaven els seus familiars, quines joguines o jocs tenen...
Tot seguit hem volgut conèixer a què jugaven o quins jocs o joguines coneixien, fet que ens ha permès fer una classificació pròpia.
Aprofitant la proximitat de les festes nadalenques i la presència d’una publicitat explícita de jocs i joguines, hem volgut analitzar els catàlegs de joguines i com, de manera totalment intencionada, marquen uns estereotips i prejudicis a l’hora d’escollir-les segons el gènere. Els colors, els tipus de joguines o jocs o fins i tot qui hi juga, ens ajuden a crear-nos unes idees que, a través d’una activitat a classe i amb la lectura d’un conte, hem volgut que hi reflexionessin i poguessin tenir una visió més crítica. Al final, tots tenien clar que siguis nen o siguis nena, es pot jugar amb qualsevol joc o joguina.

Acabat aquest treball de reflexió, per a nosaltres del tot necessari, s’ha donat la possibilitat de crear o construir el seu joc o joguina. Cadascun d’ells i d’elles han hagut de proposar un disseny i decidir, posteriorment, si volien crear la joguina de manera individual o en equip. Presa la decisió, han començat a utilitzar diversos materials i tècniques per construir-lo. Ha estat un treball llarg i amb petits entrebancs que, amb ajuda, han anat superant i que els ha resultat molt satisfactori.
El fet de construir una joguina ha estat una manera de jugar. D’aquí el nom del projecte. Homo faber significa l’home que fa o fabrica i homo ludens l’home que juga.

I per acabar, només els queda una cosa per fer: jugar amb els seus jocs o joguines i compartir-los amb els seus companys i companyes. I d’això segur que en tenen moltes ganes.


Comentari i valoració del professorat:

Malgrat la situació de pandèmia, des d’un primer moment hem tingut clar participar a AE. Tot i que el curs passat van començar un treball partint de la metodologia dels ambients d’EI (Educació Infantil), aquest any això no ha estat possible i hem hagut de treballar en grups estables. Aquest fet, com a la majoria, ens ha dificultat el desenvolupament del projecte i també la coordinació, però tot i així hem aconseguit que tots els alumnes de 1r a 4t hi hagin participat i hagin pogut construir el seu joc o joguina.

Per a nosaltres això ha estat, a part d’un repte, una gran experiència que, de cara al curs vinent, esperem que amb unes altres condicions, puguem repetir. I ja no tant pels resultats obtinguts, sinó per tot el procés realitzat i per la metodologia de treball que s’ha utilitzat.

Tot i aquestes circumstàncies, la valoració ha estat molt positiva. Ha estat un tema molt proper i entenedor, sense ser un concepte tan abstracte i això ha facilitat el treball i els ha fet engrescar molt. Construir la seva joguina o joc els ha agradat molt, sobretot perquè saben que després hi podran jugar.

A més a més, també valorem molt positivament el fet de fer participar, encara que sigui poc, a les famílies. Hi ha haver aportacions molt interessants per part seva.






> presentació alumnat


AE10 SagratCor 01
AE10 SagratCor 02
AE10 SagratCor 03
AE10 SagratCor 04
AE10 SagratCor 05
AE10 SagratCor 06
AE10 SagratCor 07
AE10 SagratCor 08
AE10 SagratCor 09
AE10 SagratCor 10
AE10 SagratCor 11
AE10 SagratCor 12
AE10 SagratCor 13
AE10 SagratCor 14
AE10 SagratCor 15
AE10 SagratCor 16
AE10 SagratCor 17
AE10 SagratCor 18
AE10 SagratCor 19
AE10 SagratCor 20
AE10 SagratCor 21
AE10 SagratCor 22
AE10 SagratCor 23

caixalogos ae07 horitzontal
© 2011 ART I ESCOLA
Tots els continguts han estat elaborats per les institucions, escoles i persones participants a ART i ESCOLA
Web realitzat per ACVic Centre Arts Contemporànies