Col·legi Sagrat Cor de Jesús, Vic
HOMO FABER, HOMO LUDENS
Col·legi Sagrat Cor de Jesús, Vic
Cicle Inicial i Mitjà d’Educació Primària
Docents implicats: Jordi Bagaria Solerdelcoll, Cristina Bautista Ballester, Gemma Blasi Bou, Blanca Colomer Montclús, Sandra Forcada Tubau, Mireia Jurado Salvans, Lídia Montero Fabré, Carla López Vila i Cristina Rovira Bové
Assessorament: Alícia Casadesús, Jordi Lafon i Arnau Vernis
Alumnat que hi participa: 201
El joc el trobem a tot arreu i no només és propi dels humans, sinó també dels animals. Moltes vegades, sense ser-ne conscients juguem pel sol fet d’entretenir-nos i divertir-nos, però a la vegada entrenem una sèrie d’habilitats (córrer, amagar, saltar, atrapar...) que, de ben segur, ens podrien ajudar en la nostra supervivència o a satisfer necessitats bàsiques. En la majoria de casos aquest joc es regeix per unes normes, per l’atzar i també per l’estratègia, que hi poden jugar un paper important.
A partir d’aquesta petita reflexió, hem convidat als alumnes i a les seves famílies a parlar sobre el joc. Què és el joc per a ells, a què juguen, a què jugaven els seus familiars, quines joguines o jocs tenen...
Tot seguit hem volgut conèixer a què jugaven o quins jocs o joguines coneixien, fet que ens ha permès fer una classificació pròpia.
Aprofitant la proximitat de les festes nadalenques i la presència d’una publicitat explícita de jocs i joguines, hem volgut analitzar els catàlegs de joguines i com, de manera totalment intencionada, marquen uns estereotips i prejudicis a l’hora d’escollir-les segons el gènere. Els colors, els tipus de joguines o jocs o fins i tot qui hi juga, ens ajuden a crear-nos unes idees que, a través d’una activitat a classe i amb la lectura d’un conte, hem volgut que hi reflexionessin i poguessin tenir una visió més crítica. Al final, tots tenien clar que siguis nen o siguis nena, es pot jugar amb qualsevol joc o joguina.
Acabat aquest treball de reflexió, per a nosaltres del tot necessari, s’ha donat la possibilitat de crear o construir el seu joc o joguina. Cadascun d’ells i d’elles han hagut de proposar un disseny i decidir, posteriorment, si volien crear la joguina de manera individual o en equip. Presa la decisió, han començat a utilitzar diversos materials i tècniques per construir-lo. Ha estat un treball llarg i amb petits entrebancs que, amb ajuda, han anat superant i que els ha resultat molt satisfactori.
El fet de construir una joguina ha estat una manera de jugar. D’aquí el nom del projecte. Homo faber significa l’home que fa o fabrica i homo ludens l’home que juga.
I per acabar, només els queda una cosa per fer: jugar amb els seus jocs o joguines i compartir-los amb els seus companys i companyes. I d’això segur que en tenen moltes ganes.
Comentari i valoració del professorat:
Malgrat la situació de pandèmia, des d’un primer moment hem tingut clar participar a AE. Tot i que el curs passat van començar un treball partint de la metodologia dels ambients d’EI (Educació Infantil), aquest any això no ha estat possible i hem hagut de treballar en grups estables. Aquest fet, com a la majoria, ens ha dificultat el desenvolupament del projecte i també la coordinació, però tot i així hem aconseguit que tots els alumnes de 1r a 4t hi hagin participat i hagin pogut construir el seu joc o joguina.
Per a nosaltres això ha estat, a part d’un repte, una gran experiència que, de cara al curs vinent, esperem que amb unes altres condicions, puguem repetir. I ja no tant pels resultats obtinguts, sinó per tot el procés realitzat i per la metodologia de treball que s’ha utilitzat.
Tot i aquestes circumstàncies, la valoració ha estat molt positiva. Ha estat un tema molt proper i entenedor, sense ser un concepte tan abstracte i això ha facilitat el treball i els ha fet engrescar molt. Construir la seva joguina o joc els ha agradat molt, sobretot perquè saben que després hi podran jugar.
A més a més, també valorem molt positivament el fet de fer participar, encara que sigui poc, a les famílies. Hi ha haver aportacions molt interessants per part seva.